een sprookje in een nieuw jasje

MarieQuickboots 28 juni 2023
Ik mocht dit boek lezen namens de Facebook pagina samenlezenisleuker, super bedankt! Ook grote dank aan Uitgeverij De Fontein voor het recensie-exemplaar

Mening:

Het Jaar van Lente is het vierde boek dat ik heb gelezen van de auteur Heather Fawcett en wat een feest was het weer om in de wereld die zij heeft beschreven te mogen verdwijnen.

De cover heeft een prachtige kleur waarbij de titel er echt uitspringt. Op deze cover zie je Lente bij het huisje van de heks in het bos, erg toepasselijk gekozen. Het boek is een fijne stevige hardcover, onderverdeeld in diverse hoofdstukken welke zijn versierd met boombladeren bovenaan elk nieuw hoofdstuk en bij elk nieuw hoofdstuk staat een heel klein en kort poëtisch gedichtje. De personages zijn overzichtelijk, niet teveel en zijn leuk uitgewerkt, hierdoor is het verhaal goed en makkelijk te volgen.

Lente is een jonge vrolijke meid, die zo een beetje alles wat tegen kan zitten in het leven tegen zich heeft. Na de mysterieuze verdwijning van haar ouders is zij in een weeshuis terecht gekomen, waar zij ondanks de andere kindjes erg eenzaam is en het leven daar bestaat uit rot klusjes en strenge regels.

Door de speciale gave van Lente is ze ervan overtuigd dat zij een heks is en wat is nou een betere plek om te wonen voor een jonge heks, dan wonen bij een oudere heks? Wanneer ze kennismaakt met de heks blijken haar verwachtingen toch even helemaal anders dan de werkelijkheid. Met haar vrolijkheid en grote fantasie werkt ze de heks nogal eens op haar zenuwen. Dit levert leuke stukjes op met grappige verwensingen vanuit de heks naar Lente, waar Lente dan weer de meest positieve dingen uit weet te halen, waardoor de irritatie van de heks tot een nog hoger niveau stijgt. En een heks op haar zenuwen werken… is dat wel zo slim?!

Wanneer Lente de uitdaging krijgt om in een jaar tijd honderd-en-een-halve betoveringen te leren, grijpt zij deze kans met beide handen aan. Samen met haar kraai Windwever ontdekt ze hoe het is om voor het eerst in je leven een echte vriendin te hebben, hoe je betoveringen (niet) moet uitvoeren en zijn onderwerpen van pesten op school en vriendschap een mooie boodschap. Dit boek staat vol met handige en soms ingewikkelde spreuken, de meest rare ingrediënten en gekke rituelen. Ben jij er niet bang voor om de hik te krijgen, zo erg dat je er een salto van maakt? Of zou je wel eens een keertje roomijs uit een koe willen toveren in plaats van melk? Als je antwoord hierop JA is, dan twijfel niet langer en pak dit boek en kruip weg in een hoekje, voor je het weet ben je zelf een volleerde heks en leer je de gekste brouwsels maken en de moeilijkste betoveringen uitspreken…

Conclusie:

Een leuk, avontuurlijk en grappig boek voor jong en oud. De prettige schrijfstijl van Heather Fawcett maakt dat het boek lekker weg leest en dat je toch nog een hoofdstukje extra wilt lezen. De verhalen doen mij een beetje denken aan de combinatie van de sprookjes van Hans en Grietje, maar ook Repelsteeltje en het verhaal van Matilda, maar toch in een heel nieuw jasje gestoken. Je zult het boek sluiten met een warm gevoel en Lente in je hart.

Ik kan me nu al verheugen op het volgende boek van deze auteur, maar eerst geef ik het boek Het Jaar van Lente vier dikke sterren!

Meer recensies van MarieQuickboots