wat begint als een kleine daad wordt de hoop van vele

MarieQuickboots 31 oktober 2022
Met dank aan de Facebook pagina samenlezenisleuker, bedankt dat ik dit boek namens jullie mocht lezen en dank aan Uitgeverij de Fontein voor het recensie-exemplaar

Mening:

Het meisje achter het prikkeldraad is voor mij het eerste boek wat ik lees van Imogen Matthews. Imogen heeft hier een mooie combinatie weten te maken tussen fictie en non-fictie, het boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen die ze heeft van haar moeder.

Het boek is verdeeld in diverse hoofdstukken, per hoofdstuk beleef je het verhaal vanuit het oogpunt van Frans, Theo en Saskia. De verhalen zijn met elkaar verweven en de personages worden door het lot met elkaar verbonden. Te weten dat het boek is gebaseerd op waargebeurde verhalen, geeft dit je tijdens het lezen diep respect voor de personages.

De personage Frans groeit op de boerderij op. Als oudste helpt hij zijn vader dagelijks met werkzaamheden op de boerderij. Wanneer hij de taak om aardappelschillen op te halen overneemt van zijn pa, rijd hij elke dag samen met zijn broertje Cas met paard en wagen naar kamp Amersfoort.
Saskia en Frans kennen elkaar al vanaf school. Saskia groeit op in een hele andere omgeving en waar Frans al werkt op de boerderij, leert Saskia nog door en helpt zij dagelijks in de stoffen en fournituren winkel van haar ouders. Net als voor vele andere wordt hun dagelijkse leven steeds moeilijker sinds de komst van de Duitsers.
Theo had de grote pech dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plek was. Hij wordt opgepakt wanneer hij aanwezig is bij een bijeenkomst van het verzet en wordt gevangengezet in kamp Amersfoort.

Door de dagelijkse ritten naar het kamp, zien Frans en zijn broertje Cas de vreselijke omstandigheden van de gevangene met eigen ogen en vragen zich af wat zij zouden kunnen doen. Dit is ook de plek waar het lot Frans en Theo samenbrengt en waar zij met gevaar voor eigen leven een plan bedenken om het leven binnen het prikkeldraad wat menselijker te maken.

Het verhaal is erg origineel, dit doordat je het allemaal beleeft vanuit een gevangene binnen in het kamp en vanuit mensen van buiten het kamp. Waar ieder een eigen droom had om bijvoorbeeld te trouwen, de boerderij over te nemen of actrice of zangeres te worden, verandert de oorlog vele levens.

Wat begon met een kleine daad van één enkel briefje doorgeven, groeit uit tot een heel netwerk van brieven en pakketten smokkelen met o.a. hulp van Theo, Frans, Saskia, Cas, de ouders van Frans en vele anderen. Deze kleine daad tegen de Duitsers werd een levenslijn voor wie daar behoefte aan hadden.

Conclusie:
De Nederlandse titel vind ik persoonlijk wat minder passend, voor mijn gevoel had deze wat anders vertaald moeten worden. Ik kan hier niet te diep op ingaan vanwege het niet vrij willen geven van spoilers en ik begrijp waar de titel vandaan komt, maar als je het boek leest snap je wellicht wat ik bedoel dat voor mij de titel niet helemaal juist aanvoelt.

Buiten dat is het boek moeilijk weg te leggen, door de sprekende personages leef je extra met iedereen mee en is het verhaal erg goed uitgewerkt. De gruwelen en het onrecht die mensen in kamp Amersfoort hebben moeten doorstaan zijn amper voor te stellen, maar wat zijn Frans, Theo en Saskia dapper en moedig geweest om het leven binnen in het kamp net een beetje dragelijker te maken met hun daden. Het grote gevaar dat zij hier zelf bij liepen is duidelijk voelbaar en mijn respect voor iedereen die heeft geholpen dit verschil voor vele te maken, is groot.
Tegen eenieder die geïnteresseerd is in boeken over de Tweede Wereldoorlog kan ik maar één ding zeggen: laat dit boek absoluut niet liggen!

Ik geef een dikke vijf sterren aan Het meisje achter het prikkeldraad.

Meer recensies van MarieQuickboots