5 spookachtige sterren

MarieQuickboots 06 oktober 2022
mijn dank aan de facebookpagina samenlezenisleuker dat ik dit boek mocht recenseren namens jullie en dank aan Uitgeverij Hamley Books voor het recensie-exemplaar

Mening:
Een spannende hardcover loert naar me, met een oud maar statig huis en een groot ijzeren hek die de tuin van de buitenwereld afsluit. Niet zomaar een tuin, nee nee, dat zie je meteen. Allemaal oude grafzerken laten zien dat het hier gaat om een begraafplaats. Stel je voor, een begraafplaats in je tuin?! Dat belooft heel wat spannends!
Wanneer je even snel in het boek gluurt zie je dat elk hoofdstuk is versierd met een spannende afbeelding en er is gekozen voor een fijn formaat lettertype. De hoofdpersonage Rowin is een heel bijzonder meisje met hele bijzondere vrienden. Ze is niet zo zelfverzekerd en veel kinderen uit haar omgeving vinden haar maar raar. Net als haar moeder en oma, heeft ze een speciale gave, echter is zij de enige van hun die geesten kan zien én met ze kan praten.
Op de begraafplaats bij hun huis wonen vele geesten. Zo woont daar ook een hele goede geestenvriendin van Rowin, spreekt ze de geest van haar lieve oma dagelijks en is ze toch een klein beetje bang voor de geest van haar tante Aintín. Waar andere zoals jij en ik misschien bang zijn voor geesten en ons zouden verstoppen, is het zien van geesten voor Rowin helemaal niets bijzonders. Familieleden die op de begraafplaats bij hun huis zijn begraven, ziet en spreekt zij dagelijks. Hun verschijning is voor haar juist helemaal niet eng en iedereen daar is gek op Rowin.
De onverwachte komst van een spookachtige graaf bij hun begraafplaats lijkt alles te gaan veranderen. Wat wil hij…? Daar waar haar gave soms een zegen is, kan ze hem nu wel vervloeken wanneer zij door deze gave de aangewezen persoon lijkt om erachter te komen wat de verschijning van deze graaf betekend.
Samen met haar geliefde geesthondje Zombie komt de niet zo zelfverzekerde Rowin voor een moeilijke keuze te staan. Wil ze dit allemaal wel, durft ze het eigenlijk wel, of heeft ze eigenlijk geen keuze? Wat ze wel weet is dat de familie geesten op het kerkhof doodsbang zijn en niet alleen hun kerkhof, maar heel de wereld staat iets vreselijks te wachten! Iemand moet iets doen! Zal Rowin zich in haar bed verstoppen en doen alsof er niets aan de hand is? Of gaat juffrouw schijtebroek met haar trouwe zombie-hond op pad om de wereld te redden?

Conclusie:
In één ruk uitgelezen! Een hele fijne schrijfstijl die rustig wordt opgebouwd en goed te volgen is. De hoofdstukken zijn in behapbare stukken opgedeeld en mooi geïllustreerd. Er zijn niet te veel personages gebruikt en ieder heeft zijn rol, waardoor het niet verwarrend wordt en een juiste combinatie van spanning, humor en vriendschap vormt een mooie balans.
Zeker niet voor wie heel bang is voor geesten en spoken, een lampje aan bij het lezen is een aanrader, maar het boek is ook weer niet te eng hoor.
Erg leuk om te lezen, juist in deze oktobermaand richting Halloween, maar griezelen kan natuurlijk het hele jaar door, dus ook buiten Halloween om is dit boek een grote aanrader voor wie wel van een beetje griezelen houdt.
Vijf Griezelige en spookachtige sterren voor Het Donkere Visioen!

Meer recensies van MarieQuickboots