Middels verrassende gebeurtenissen ontrolt zich het verhaal

Marijke van Kampen 04 november 2021
In deze debuutroman van Eric Corton maken we kennis met de fascinerende hoofdpersoon Louis Koch. Aan de ene kant is hij zeer talentvol en succesvol te noemen en is hij een doorzetter. Aan de andere kant is hij onzeker en heeft hij een zachtmoedig, dromerig conflict vermijdend karakter. Vanaf zijn puberjaren is hij zeer tragisch behept met verslavingen, vooral alcoholisme. Als een rode draad door het boek zien we onze hoofdpersoon in een rode KIA Picanto rondrijden. Op zoek naar wat? zichzelf? de waarheid?
De titel Mist is tegelijkertijd een uitstekende samenvatting van het boek. En komen we op verschillende manieren in het boek tegen.
De opbouw van het boek is zo dat middels verrassende gebeurtenissen het verhaal zich ontrolt. Corton zijn schrijfstijl is beeldend en bondig en maakt dat je niet wilt stoppen met lezen. Steeds als je als lezer denkt het verhaal te doorgronden verandert er iets, wordt er een aspect aan het verhaal toegevoegd, zodat alles wat je dacht te weten en te snappen niet meer klopt en weer anders wordt.
Het boek eindigt dan ook verrassend als uiteindelijk de puzzelstukjes kloppend in elkaar vallen.
Er zijn momenten dat je denkt een who-done-it thriller te lezen. Echter, Corton pakt zijn spannende verhaallijn zo prachtig beeldend in dat je het boek wel een roman moet noemen en geen thriller.
Prettig aan het boek is bovendien dat de schrijfstijl zoveel informatie en ruimte aan de lezer geeft dat je als lezer je eigen beelden creƫert. Je kan rondlopen in de scenes van het verhaal en je wil eigenlijk alleen maar doorlezen. Corton gebruikt een beeldende schrijfstijl die nieuwsgierig maakt. Niet alleen naar het verhaal, maar door autobiografische elementen ook naar Corton zelf. Stel er wordt van dit boek een serie gemaakt, of een film. Dan kan Corton de rol van hoofdpersoon Louis invullen.
Kortom een veelbelovend debuut. Ik geef dit boek ****

Meer recensies van Marijke van Kampen