Voordat je het weet wandel je als lezer in het decor van het boek.

Marijke van Kampen 12 januari 2022
In deze roman van Nelleke Noordervliet maken we kennis met twee veertigers, Helen en Leo. Helen heeft de boekhandel van haar vader overgenomen en vecht tegen een faillissement. Minder lezende nieuwe generaties en Bol noemt ze als haar grote vijanden. Leo is een succesvol ondernemer die net zijn bedrijf verkocht heeft en voor een poosje terugkeert naar zijn geboortegrond. Hij gaat op zoek naar meer informatie over zijn jeugdjaren. En hij hoopt in deze rustperiode op nieuwe inspiratie voor volgende stappen.

Ze ontmoeten elkaar in de boekwinkel van Helen. Leo als klant. Dus aanvankelijk lijkt niets erop dat hun levens zouden kunnen samenvloeien in een relatie. Alhoewel de aanblik van zijn gestalte kijkend in de winkeletalage haar nieuwsgierigheid wekt en haar bijblijft. En de sterke interesse voor Sappho en Anaximander ze wel meteen verbindt. Ze vinden elkaar aantrekkelijk, maar eerdere ervaringen en (zeer herkenbare) onzekerheden maken ze heel voorzichtig. Als lezer denk je dat niets een leuke relatie in de weg staat, maar hun beider jeugdervaringen maken dit voor Helen en Leo anders. Bovendien gebeuren er in beide levens ingrijpende dingen die ze nog niet kunnen en willen delen, maar die wel hun aandacht opeisen.

Naast de twee hoofdpersonages maken we kennis met een aantal andere personages die Noordervliet stuk voor stuk herkenbaar neerzet en die het verhaal van Helen en Leo mooi inkleuren. Zo heeft Helen onverwachts steun aan een stagiair en raadpleegt Leo op de gekste momenten de onderzoeker heer P.V. Spin.

Noordervliet heeft deze roman heel mooi geschreven. De roman staat vol mooi beschreven gedachtes. Is het een romantisch verhaal? Ja zeker. Is het mierzoet? Nee. Is het invoelbaar en ontroerend? Ja. Met enige regelmaat word je als lezer verrast door een gedachte of een uitspraak van een van de personages. En door de vele onverwachte plotwendingen. Het taalgebruik is beeldend. Voordat je het weet wandel je als lezer in het decor van het boek. Het hele boek is doorspekt met humor. Hoe je als vrouw van een zekere leeftijd allerlei zaken nodig hebt waarvan je eigenlijk niet wilt dat je geliefde dit op een eerste nacht weet en ziet beschrijft ze bijvoorbeeld zeer humorvol.

In de epiloog wordt de titel pas echt duidelijk. Het boek eindigt op een realistische manier en met veel ruimte voor de lezer het verhaal verder in te vullen. Of voor de schrijver het verhaal te vervolgen in een deel twee.

Tot slot. Het boek is fascinerend actueel. Knap hoe Noordervliet de situatie rondom het Coronavirus nu al heeft verwerkt in deze roman.

Graag gelezen vier sterren ****

Meer recensies van Marijke van Kampen