Instinct? Dat is een klokje dat diep vanbinnen tikt, ergens in het hoofd van de beer.

Een boek lezen combineren met muziek luisteren? Ja, dat kan met het boek De jongen die van de klif sprong en zacht terecht kwam van Stefan Raatgever. Achterin deze young adult debuutroman vind je de playlist van Alec Dumoulin, de hoofdpersoon in het boek. En de tekst van de titelsong die Christon speciaal schreef bij dit boek. Krijgen we een nieuw soort literatuur? Interactief en in combinatie met muziek? Dus een verhaal dat meer tot leven komt door het luisteren van muziek? Nee, niet met dit boek. Elk hoofdstuk begint weliswaar met een stuk songtekst dat de gemoedstoestand van de hoofdpersoon weergeeft, maar daar blijft het bij. De muziek speelt verder in de verhaallijn geen enkele rol.

De titel van dit boek intrigeert en doet de belofte van een mooi geschreven boek. En dat klopt. Als je vervolgens de proloog leest wil je nog maar een ding en dat is doorlezen. Doorlezen in een boek dat zich hoofdzakelijk afspeelt op een middelbare school. Met leerling Alec als hoofdpersoon. Je wordt als lezer door de vele vragen en gedachtes, die prachtig beschreven zijn, een beetje deze hoofdpersoon. En het schoolleven is zo realistisch en beeldend beschreven dat je als lezer alles mee beleeft alsof je bij Alec in de klas zit. Je kan deze roman een echte page turner noemen. De titel schetst een mooi bij het verhaal passend beeld waarmee de schrijver een happy end suggereert. En verrassend genoeg is dat een ander happy end dan dat je verwacht .

Naast de hoofdpersoon Alec maken we kennis met Bjorn, Thomas en Laura. En docent de Ridder. Als lezer leef je helemaal in hun denk-, doe- en gevoelswereld. De onzekerheid en het verdriet en de verwachtingen waaraan je denkt te moeten voldoen. En hoe je de wereld als adolescent aan het ontdekken bent, met pittige nieuwe zaken als seks en drugs en toekomstige carrière.
Alec is een echte binnenvetter, zoals hij denkt te weten hoe er over hem gesproken en gedacht wordt. En welke verwachtingen er zijn. Leven zoals het je wordt voorgedaan is de ongeschreven regel bij hem thuis. School is voor Alec een zure plicht, niet echt een plek waar hij tot bloei komt.
Bjorn kijkt intens naar de wereld en stelt diepe vragen over het leven en de wereld. Dit vind hij belangrijker dan schoolresultaten. School brengt hem verveling.
Bij Thomas werken de hormonen op volle kracht. School is zijn jachtterrein.
Laura is als vriendin een soort oudere zus die al op kamers is en studeert.
Docent de Ridder is een cynische zelfingenomen man. De schrijver heeft deze docent fantastisch trefzeker en herkenbaar neergezet. Op elke school heb je wel zo’n man rondlopen.

Het boek is als YA genre zeer geslaagd. Je zou wensen dat het op de leeslijst mag, dat veel jonge mensen het gaan lezen. Hopende dat jongeren meer willen lezen verwijst de schrijver heel subtiel naar The great Gatsby van Scott Fitzgerald en naar Oscar Wilde.

Vijf sterren *****

Meer recensies van Marijke van Kampen