Liefde voor een kat

Marina67 24 oktober 2019
In De Kat lezen we het verhaal van Pukkie. Pukkie is de kat van de buren maar komt regelmatig op bezoek bij de hoofdpersonen, die zich aan haar gaan hechten.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de hoofdpersoon, die erg moet wennen aan het eigenzinnige gedrag van een kat.

"Als kind had ik wel ooit een hond. De relatie met een hond heb ik altijd rechttoe, rechtaan gevonden. Via de riem bestaat er naar mijn mening een verfrissende spanning tussen wie volgt en wie leidt"

Het is een ietwat vreemd verhaal, de karakters hebben geen namen. Alleen de kat heeft een naam. Er zit ook totaal geen vaart in het verhaal maar toch wil je als lezer blijven doorlezen. De sfeer is intiem waardoor je je betrokken voelt bij de hoofdpersonen en je je ook gaat hechten aan Pukkie.

" "Het is onze kat hoor", zei mijn vrouw terwijl ze maar al te goed wist dat het niet onze kat was "

Ik wil hier niet teveel verklappen, maar halverwege het boek was ik echt tot tranen toe geraakt.
Het is knap hoe de auteur een alledaags leven met alledaagse gebeurtenissen zo verfijnd weet te beschrijven. Het geeft de essentie weer van de alledaagse dingen die het leven glans kunnen geven.

Meer recensies van Marina67