Politiek en diplomatie

Marina67 31 december 2019
In Ster van het Noorden volgen we grofweg 3 verhaallijnen.
Jenna is een Afro Amerikaanse met Koreaanse roots. Ze is een slimme, doortastende meid. Haar tweelingzus Soo-min wordt vermist. Vermoedelijk is zij ontvoerd door het Noord-Koreaanse regime en Jenna is vastbesloten om haar te vinden.

Cho is een Koreaanse man die binnen het Noord-Koreaanse regime een belangrijke positie bekleedt. Maar bij onderzoek blijkt dat zijn biologische familie crimineel is. Cho kent zijn biologische familie niet, maar toch heeft dit onderzoek grote gevolgen voor Cho en zijn familie

Mevrouw Moon is een arme arbeidster, maar niet bang uitgevallen. Zij staat op tegen het regime met alle gevolgen van dien.

In dit boek krijgt de lezer een inkijk in het gesloten Noord
-Korea. Daar wil je niet wonen. Wat daar gebeurt gaat het voorstellingsvermogen van iedere westerling te boven.
Hoewel het een thriller is, berusten sommige zaken op waarheid. De auteur licht dit aan het einde van het boek toe.

Ik vond het een moeilijk boek om te lezen. Vooral de politieke en diplomatieke zaken gaan wat boven mijn pet. In het eerste deel zat weinig vaart. Het tweede deel vond ik een stuk beter. De schrijfstijl heb ik wel als prettig ervaren. Korte hoofdstukken die heen en weer springen tussen de verhaallijnen, die op het einde bij elkaar komen. Dat is knap gedaan. Het plot was weinig verrassend.

Ik heb wel veel geleerd over Noord-Korea. Voor mij 4 sterren

Meer recensies van Marina67