De Paarse Engel

Marja Legius 30 mei 2022
De hoofdpersonages geheim agent Jim Matteos en Soraya komen al eerder voor in de thriller De Saraceense Samenzwering. In de loop van het verhaal wordt er diverse keren gerefereerd aan wat zij daar beleefd hebben. Maar dit boek is zeker ook zonder voorkennis van het eerdere boek zeer goed zelfstandig te lezen.

Na zijn laatste geheime missie heeft geheim agent Jim Matteos een paar maanden verlof om alles te verwerken en zich te richten op zijn toekomst. Aan dit verlof komt een abrupt einde als drugscrimineel Jorge Herreira op spectaculaire wijze weet te ontsnappen uit de zwaarbewaakte gevangenis van San Francisco. Herreira dreigt met een actie waarbij Amerika zich moet voorbereiden op talloze slachtoffers. Jim weet door te dringen tot in Herreira’s organisatie terwijl hij ondertussen herinneringen die boven komen drijven probeert te plaatsen.

Het boek is vanuit de derde persoonsvorm geschreven in een schrijfstijl die kort maar krachtig is. Er is heel veel actie en het verhaal is spannend. Er gebeuren ook gruwelijke dingen dus dit boek zal niet voor iedereen zijn weggelegd. Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken die telkens vanuit een ander perspectief geschreven zijn. Hierdoor wil je graag doorlezen om juist dit deel van het verhaal te blijven volgen. De informatie die gegeven wordt is to the point en wordt gegeven in een hoog tempo waardoor het boek vlot te lezen is. In de dialogen vind ik een soort van onderkoelde humor die goed past bij de personages die hard en emotieloos zijn. Er zitten soms wat ongeloofwaardigheden in het verhaal. Het boek begon heel sterk en had gelijk mijn volledige aandacht. Helaas werd het laatste hoofdstuk waarin zoveel gebeurde en er veel puzzelstukjes op hun plaats zouden moeten vallen voor mijn gevoel wat afgeraffeld. Hier had voor mij het verhaal wat langer mogen duren en was het jammer dat het boek al eerder uit was.

Meer recensies van Marja Legius