Vijf boeiende verhalen

marjo 23 augustus 2023
Weer vijf mooie verhalen van de verteller Adriaan van Dis. 'Oud bloot' over een oude Lido ster die hem meeneemt achter de coulissen. 'De straatrokers van Parijs' dat gaat over de rokers die overal buitenroken, nou.......overal? 'Vaders lijst', een oude tachtigjarige kennis van Adriaan wil graag met hem enkele gelegenheden in Parijs bezoeken, waar hij in het verleden is geweest. 'Le Tigre' Een immigrant uit Sri Lanka wil met boksen rijk worden. Hij neemt Adriaan mee naar een wedstrijd en 'het mussenjong' een ontroerend verhaal waarin Adriaan teruggaat naar een hotel waar hij in de jaren '68 uit werd gezet . En nu weer. Toen omdat hij tijdens de Mei-revolutie "boeh" riep vanaf het balkon. Deze keer door het overlijden van Raymond. Een jongen die bevriend was met mussen.
Ik lees heel weinig korte verhalen. Ze stellen me vaak teleur , omdat er geen eind aan zit. Ook niet een zogenaamd 'open einde' waar je dan zelf over door kan denken.
Maar weer wist Adriaan mij te boeien met zijn prachtige korte verhalen. Een klein boekje maar werkelijk een literair juweeltje.

Meer recensies van marjo