Voor liefhebbers van samenzweringen

Marjolein Exaten 05 september 2020
Goed doorwrocht werk van een oud onderzoeksrechter (in NL: rechter-commissaris). Voor liefhebbers van samenzweringen en grote misdaadzaken die nog altijd veel vragen oproepen: dit is een aanrader. Van de moord op Lahaut, via Gladio naar André Cools, Agusta en Dutroux; De Smedt leidt de lezer met vaardige hand van het ene schandaal naar de volgende kwestie. Dat hij het boek ook gebruikt als afrekening met persoonlijke vijanden in zijn diverse werkkringen heeft mij niet gestoord. Hij kondigde het vooraf aan, en bovendien zeggen ook deze tirades veel over hoe justitie in België werkt, of beter gezegd: niet werkt.
Enige minpunt: een stevige redactie op de originele tekst was geen overbodige luxe geweest. Het lijkt wel of het manuscript zonder enige begeleiding zó op papier is gekwakt. Witregels, hoofdstukindeling, typo's, interpunctie, kleinere zonden tegen het Nederlands, het maakt het lezen onnodig moeilijk. Nog erger is dat hele lappen tekst dubbel voorkomen, of op zijn minst een bepaalde stelling tot drie maal toe in dezelfde bewoordingen wordt herhaald. Dat is vervelend en nodigt uit tot doorbladeren, iets dat elke schrijver toch wil voorkomen.
Al bij al een vrij treffende omschrijving van het Belgische justitieel systeem, de bijbehorende schandalen en de ten hemelschreiende keuzes en open vragen die het publiek tot op de dag van vandaag bezig houden.

Meer recensies van Marjolein Exaten