Met passie geschreven

Dit verhaal neemt je mee naar het Düsseldorf einde jaren '20, begin jaren '30. Toen liep er in de stad namelijk een seriemoordenaar rond. De moorden zijn in zoverre apart, dat er nauwelijks bloed van de slachtoffers op de plaats delict te vinden is...
De schrijver bouwt het verhaal op vanuit meerdere personages, o.a. vanuit moordenaar Peter Kürten. Dit maakt de beleving meteen levensecht. De schrijfstijl is echt wel bijzonder. Omdat zich in vroeger tijden afspeelt, zijn opvattingen en meningen over diverse zaken die ook tegenwoordig nog actueel zijn, niet helemaal zoals wij ze zouden bekijken. De personages wisselen zich voortdurend af, dus eentonig was het nergens. Dat is een goede keuze, omdat bij alleen vanuit Peter Kürten, dit verhaal veel te heftig was overgekomen en ik echt helemaal overweldigd zou worden. Luijten heeft het wel knap geschreven; juist het inzicht in Kürtens verwrongen gedachten, maakte het verhaal helemaal compleet. Zo vaak komt het niet voor dat een verhaal verteld wordt vanuit de slechterik, maar dit is een schoolvoorbeeld van zo'n verhaal.
De rechercheurs moesten zorgen voor de broodnodige humor. Wel raakte ik hier af en toe de draad van het verhaal kwijt, omdat het natuurlijk een enorm ingewikkelde case is om op te lossen. Daardoor was ik af en toe een beetje de weg kwijt .
Het boek is echt verbluffend. Hoe is het mogelijk dat die Kürten zo lang is kunnen doorgaan met moorden zonder opgemerkt te worden? Dat is ook wel vaker met waargebeurde verhalen: de werkelijkheid kun je af en toe niet verzinnen.
Verder is het heel goed te lezen dat de schrijver zich enorm in het verhaal verdiept heeft. De research is echt voorbeeldig, je waant je gewoon in 1929! Dit is niet zomaar een thriller, maar een enorm goed en met passie geschreven verhaal. Elk detail is te googelen, en toch blijft het een thriller. Dat is erg knap gedaan.
Bij momenten vond ik het echt te heftig, daarom 'maar' vier sterren. Maar Het Bloed van de Zwaan is echt een aanrader voor lezers die van true crime houden en spannende thriller appreciëren.

Meer recensies van Marjolein Exaten