Beter dan de serie

Marjolein Exaten 12 oktober 2020
Ik volg Luijten al een tijdje, en was al een fan van zijn stijl. Maar nu heeft hij een echte topper afgeleverd. Wat een tempo, wat een spanning! Het boek is - zoals beloofd - een heel nieuw verhaal, maar kent dezelfde soort setting als de eerste serie. Het is volks, de humor is onnavolgbaar en de spanning zit er van begin tot het eind in, zonder af te vlakken. Het thema 'witwassen' vind ik erg origineel gekozen, daar lees je niet vaak over. Alle mogelijke problemen passeren de revue en het wordt goed uitgelegd waarom dat witwassen zo'n probleem is.
Ik heb het gevoel dat het boek wat compacter is dan zijn vorige (het zijn ook minder bladzijden), de redactie is misschien wat scherper geweest dan voorheen. De streek waar het speelt (in een uithoek van Limburg) kende ik niet, maar het lijkt mij leuk om daar eens een paar dagen verlof door te brengen.
Al bij al is het een echte 'Luijten-thriller', zonder dat de sfeer van de serie gelost wordt. Voor de kijkersfans dus een echte aanrader. Zoals zo vaak is ook hier het boek beter dan de serie, zeker vwb het 2e seizoen.

Meer recensies van Marjolein Exaten