Lekker wegkruipen

De derde thriller van Luijten alweer, en meteen zijn dikste (431 pagina's) maar dat gaat niet ten koste van de vaart. Met vaardige hand bouwt Luijten zijn plot op en aan het einde komt - totaal onverwachts overigens - alles bij mekaar. Maatschappelijk engagement is een terugkerend thema in de werken van deze auteur, en hij doet dat knap zonder een of andere stelling in te nemen. De lezer kan zelf zijn balans opmaken, alle pro's en contra's (in dit geval van de klimaatbeweging) passeren de revue. Maar dat is evengoed maar achtergrond. Het verhaal zelf staat als een huis en is erg origineel gevonden. Ik vind hem wel passen in de Scandinavische traditie, maar dan met wat Belgische zwier. Duister, maar niet inktzwart. En heel erg spannend. Niet meteen in de zin dat je haren overeind gaan staan (het is nu eenmaal geen horror), maar je wil ontzettend graag meepuzzelen en eindelijk eens weten 'who dunnit'. Ik kan er bij veel boeken een aardige gok op doen, maar deze keer zat ik er toch behoorlijk naast.
Lekker om op vakantie te lezen, heerlijk boek om ergens mee weg te kruipen in een zonnig hoekje!

Meer recensies van Marjolein Exaten