True crime

True crime zoals ik het graag lees: degelijk onderzocht, en vlot en toegankelijk geschreven.
Muyldermans geeft eerst de gebeurtenissen weer omtrent de Slachter van Bergen. Het is een gruwelijke zaak, waarvan het opmerkelijk is dat ze goeddeels uit het collectieve geheugen is gewist. Je zou verwachten dat iedereen dat nog weet, afgezaagde lichaamsdelen in vuilniszakken. Maar hoewel ik toen al in de dertig was, kan ik me er ook nauwelijks nog iets van herinneren. Misschien dat de Zaak-Dutroux deze gebeurtenissen wat veel overschaduwde.
Echt interessant wordt het, als Muyldermans zijn eigen theorieën over mogelijke daders bespreekt. Ook de fouten van de politie meet hij breed uit, al vind ik dat hij wat al te hard oordeelt. Vaak is het toch 'met de kennis van nu' dat we terugkijken, en dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk.
Verder top boek voor de liefhebbers van waargebeurde misdaad, echt verplichte kost.

Meer recensies van Marjolein Exaten