Goed plot, actueel, veel twists

Ik ben erg onder de indruk van de tweede thriller van Hugo Luijten: De Brexitmoorden. Bij zijn eerste ('Verast')belandde ik min of meer toevallig, en om die reden stond De Brexitmoorden meteen al op mijn lijstje.
Ook ook deze heeft weer veel vaart, is erg spannend, zit boordevol actualiteit en kent goed uitgesponnen complotten! Je zou het een 'Deep State-thriller' kunnen noemen, als dat een genre was.
Net als in het vorige deel (je kunt 'Verast' en 'De Brexitmoorden' volgens mij apart lezen, al lijkt mij in volgorde leuker) is commissaris Stef Cools het hoofdpersonage. Het is mij een raadsel hoe Luijten een toch vrij klassieke setting, zo origineel kan weergeven. Is het Cools' taalgebruik en humor? Gaat hij nét iets verder dan andere verlopen politieagenten? Ik weet het echt niet. Hij geeft alleszins het karakter van Cools en zijn medewerkers lekker veel diepgang en ik vergeef hem met graagte een aantal toevalligheden die het verhaal nu eenmaal verder te stroomlijnen en het plot goed afronden.Heerlijk waren trouwens ook de restaurantscènes, die als een soort tussenhoofdstuk fungeren. Fijn staatje van psychologische oorlogsvoering waar je af en toe kippenvel van krijgt!
Hoe dan ook weet hij de spanning er buitengewoon goed in te houden. Tot op het laatst is er twijfel over daders en medeplichtigen, zoals het hoort.
Het stevig aangezette, maar nergens irriterende persoonlijk engagement waarin de schrijver de Brexit-ontwikkelingen duidt tegen de achtergrond van landelijke politiek en een groot financieel complot, is zonder meer aanstekelijk. Hij schroomt niet zijn eigen zienswijze daarop te geven en weet actuele gebeurtenissen meer dan geloofwaardig neer te zetten.
Hebben Brexit, miljardenzwendel en politieke duistere machten iets met elkaar te maken? Het zou zo maar kunnen!

Meer recensies van Marjolein Exaten