Beangstigend

De hoofdpersoon werkt bij een bedrijf dat de backups verzorgt van grote firma's. Ze encrypteren de data maar zorgen er wel voor dat ze over de schouder kunnen blijven meekijken en zelfs een beetje kunnen bijsturen. Als hoofdpersoon Tim benaderd wordt door iemand die kritische vragen stelt bij al die digitale praktijken, komt hijzelf ook een beetje op andere gedachten. Hij wil eruit want zijn leven is zelfs in gevaar, en moet zelfs een andere identiteit aannemen.
Eenmaal in Nederland neemt hij een totaal andere baan, maar voor je verleden kun je niet vluchten. Dat wordt duidelijk als hij iets voor Emily begint te voelen. Is ze eigenlijk wel wie ze zegt dat ze is?
Het verhaal wordt vanuit drie aparte personages belicht: Tim, Jeff en Emily. Bij Tim en Jeff was hun plek in het verhaal duidelijk, al vond ik dat bij Emily minder het geval. Daardoor leek het of zij er maar wat bijgeschreven was als bladvulling. Wat mij betreft het enige minpuntje.
De korte hoofdstukken en de voortdurende perspectiefwissel zorgen voor een stevig tempo, waarbij je het boek nauwelijks kunt wegleggen. Je wil doorlezen.
Ik hou van boeken met een maatschappelijk thema, en bij deze thriller word je aan het denken gezet over hoeveel digitale sporen je eigenlijk op internet achterlaat. Erg beangstigend, ik heb mijn coockie-instellingen al aangepast...

Meer recensies van Marjolein Exaten