Een verzwegen verleden duurt voort...

Marjolein Schrage 14 augustus 2023
Dankzij de Hebban leesclub pakte ik Dunkelblum zwijgt nu serieus op om te lezen. Ik had het namelijk de eerste keer opzij gelegd omdat ik geen vat kreeg op het verhaal door alle personages. De tweede keer ging dat al een stuk beter, mede dankzij de personagelijst die ik via een link aangeboden kreeg.
Het verhaal speelt zich af in het fictieve Oostenrijkse plaatsje Dunkelblum, vlakbij de grens met Hongarije. Die grens zal een belangrijke rol spelen in het boek. Het is 1989, het jaar van de val van de muur, het jaar waarin DDR-burgers op de vlucht slaan. Op een dag komt een vreemdeling naar het stadje. Lange tijd houdt hij zich gedeisd, maar dan begint hij vragen te stellen, die voor onrust bij de bevolking zorgen. Waarom willen zij niet spreken over wat er in WOII gebeurd is? Wanneer een jonge vrouw verdwijnt en er een skelet opgegraven wordt, is de stad in rep en roer. Sporen van een oud misdrijf worden steeds duidelijker, het verleden laat zich niet zo makkelijk vergeten als de bewoners misschien willen.
En wat is het boek het lezen waard. Ook al moet je goed op blijven letten bij dit boek (je leest het er niet even naast), het is een zeer boeiend boek. Alles wat gebeurt verleidt je tot verder lezen, je wilt weten hoe alles zit. En wees voorbereid, dit laatste zal je helaas niet lukken, maar over sommige dingen mag je zelf je gedachten laten gaan…

Meer recensies van Marjolein Schrage