Trage familiegeschiedenis

Marjolein Schrage 19 augustus 2019
Heimweeland verweeft het verhaal van de alleenstaande moeder Milla met de familie Dressel, die Hotel Waldeshöh” runden op de grens tussen West- en Oost-Duitsland. Tijdens het geotracken, op zoek naar verloren plaatsen, wat Milla doet als zoektocht naar zichzelf, ontdekt ze een oude kelder en vindt daarin een schriftje van een Christine. Deze vondst leidt haar naar de geschiedenis van de familie Dressel, want de kelder blijkt de kelder van het voormalige inmiddels gesloopte hotel te zijn.
Het boek leert je als lezer veel over het gevoel van de bewoners van de DDR, die langzaam maar zeker steeds minder mochten en ineens in allerlei zones met grenzen moesten leven.
Enerzijds gaat het over het leven van de familie Dressel in het Hotel Waldeshöh , tussen 1945 tot 1977. Anderzijds lezen we over Milla, die nieuwsgierig is geworden naar het lot van het hotel en het familie . Waar Milla in eerste instantie deze plek online wilde zetten op het forum “Lost Places”, blijkt ze als snel een band te voelen met de familie en hun lot dat ze deze geheime plek voor zichzelf wil houden en de familie wil helpen.
Een familieroman die je traag mag lezen, en die dan een goed beeld geeft van hoe het leven in de DDR was.

Meer recensies van Marjolein Schrage