Een boeiende familie

De familie Aubrey is de semi-autobiografische roman van Rebecca West, gebaseerd op haar eigen jeugd. Dit is deel één van een trilogie die een groot deel van de twintigste eeuw beslaat. Net als het leven van Rebecca zelf, die werd geboren toen koningin Victoria op de troon zat en stierf toen Boy George bovenaan de hitlijsten stond. Een tijdperk waarin ontzettend veel veranderde en dat merk je al in dit eerste deel van de trilogie.

Het wordt verteld vanuit Rose, het personage gebaseerd op Rebecca West zelf. Zij is de dochter van journalist Piers, en moeder Clare, voormalig concertpianiste die haar carrière opgaf voor haar gezin. Verder bestaat het gezin uit haar tweelingzus Mary, oudste zus Cordelia en kleine broer Richard Quinn. Het speelt zich af vlak voor de Eerste Wereldoorlog. Het gezin Aubrey is verhuisd voor vaders werk van Edinburgh naar Londen, en moeder Clare heeft vaak moeite rond te komen doordat haar man het door hem verdiende geld ook net zo makkelijk weer kwijtraakt. Gedurende het verhaal lees je over de ontwikkeling van vioolspelende Cordelia (niet al te getalenteerd volgens de rest van het gezin), de pianospelende Mary en Rose en de Richard Quinn die alles klaarspeelt. Rebecca West schrijft op een ogenschijnlijk onbeduidende en grappige manier over alle dagelijkse dingen waarna ze plotseling de diepte in duikt. Zo heeft ze kritiek op de ingewikkelde kleding die vrouwen dragen met de enorme hoeden die ze buitenshuis op moeten. Ook is ze tegen de manier waarop veel dingen volgens het eerstgeborene recht verlopen. Tegelijkertijd komen technische ontwikkelingen aan bod. Vermakelijk is de beschrijving van een ritje met de auto, één van de eerste modellen. Je kon maar een paar meter rijden voor je weer ergens op moest slaan, hij walmde steeds enorm veel dampen en rook uit, en was weinig comfortabel.

Het duurde mij even om gewend te raken aan de manier van schrijven, vele lange zinnen en van de hak op de tak springende gebeurtenissen of uitspraken. Daarna is het een ontroerende, afwisselende en leerzame tocht met deze familie. Ik ben benieuwd naar de volgende delen!

Meer recensies van Marjolein Schrage