Leef je leven als jezelf!!

Marjolein Schrage 14 december 2019
Wow, als je dit boek dicht slaat moet je even bijkomen. Ik adviseer je ook niet alles achter elkaar te lezen, want dat is heftig. En na een paar dagen vraag je je af hoe het mogelijk is dat iemand na alles wat er beschreven is in het boek, want het is allemaal waar gebeurt in Emily's leven, toch nog zo goed terecht kan komen.

Het boek bevat zes essays over gebeurtenissen uit het leven van Emily Pine, die opgroeide in het Ierland van de jaren 80-90. Een tijdperk waarin heel veel dingen nog "not done" of zelfs taboe zijn in dat land, zoals abortussen en scheiden, dus als dat gebeurde zweeg je erover, of zorgde het voor schaamte. De lezer valt gelijk in een heftig verhaal over het instorten van haar vader, een levenslange alcoholist, komt in aanraking met haar moeizame pogingen om zwanger te raken, en leest over een pubertijd waarin Emily veelvuldig spijbelt en problemen heeft met drugs, misbruik en alcohol.

De bundel is inmiddels vertaald in 12 talen, won de Irish Book Award voor beste debuut en The Butler Literary Award. Wat voor de lezer het belangrijkste is, is dat heel veel vrouwen zich in haar verhalen herkennen, waardoor het een een enorm succes werd, en het voor velen een steun is dat ze niet de enige zijn die zich in deze situaties bevinden. Zeer knap van Emily dat ze zich zo kwetsbaar op durfde te stellen, en dat ze bewijst dat je ergens sterker uit kunt komen als je je leven durft te leven als jezelf. Het zal velen helpen.

Meer recensies van Marjolein Schrage