Samen delen

Marlies Segers 08 augustus 2020
Dit prachtige prentenboek is verbluffend in haar eenvoud. Prachtige tekeningen van heel veel verschillende dieren met heerlijke eenvoudige tekst. Achttien dieren die vertellen waarom zij het ijsje mogen hebben. Maar ja, na achttien redenaties weet je natuurlijk wel wat er met het ijsje gebeurd is. Gelukkig is er een oplossing voor de stokjes ... en ... de pinguïn helpt ook.

Het boek is zo vormgegeven dat iedere pagina zijn inbreng in het verhaal heeft. Dat begint al bij de cover met al die dierenpootjes. Een leuk spelletje met een kind is om die pootjes te leren herkennen. Ook de achterkant hoort nog bij het verhaal want waarom wil die raaf al die stokjes hebben?

De argumenten die de dieren inbrengen zijn, zeker voor volwassenen!, goed herkenbaar uit het dagelijks leven. Ik kon hier en daar een lach niet onderdrukken en herken een heleboel kinderen in de verschillende teksten.
Het boek leent zich uitstekend voor actief voorlezen. Je kunt je als voorlezer beperken tot alleen de tekst, maar als je de interactie zoekt met het kind, is er nog veel meer uit te halen.

Absoluut een aanrader.

Meer recensies van Marlies Segers