Lysbeth, een sterke vrouw in een enerverende tijd

Marlies Segers 03 juni 2023
Regelmatig denk ik na over de vraag of de mensheid ooit nog eens zal leren van het verleden. Ook dit verhaal is verrassend actueel in het licht van deze tijd. Dit is een van de vragen die we besproken hebben in de leesclub.
Zodra je aan het boek begint, val je direct met de deur in huis. Hoewel Arminius dan al is overleden is de strijd tussen de remonstranten en de contra-remonstranten nog niet uitgevochten. Lysbeth loopt in 1617 tussen al die verhitte mensen door op zoek naar haar man. Het blijkt dat Rem Bisschop, niet te verwarren met Lysbeth de Bisschop, een belangrijke rol speelt binnen de groep van de remonstranten. Lysbeth komt meer uit het kamp van de contra-remonstranten waar haar broer Jan nog steeds een leidende rol heeft. Maar vergis je niet, Lysbeth steunt haar man door dik en dun. In de loop van dit verhaal wordt het conflict steeds politieker en maken persoonlijke belangen het steeds moeilijker om de waarheid helder te zien.

Na dit stevige begin vertelt Marlies Medema het levensverhaal van Lysbeth. Heel knap heeft ze de doorlopende lijn hier en daar onderbroken door wat flash-backs naar het leven van Lysbeth voor 1617. De mate waarin dit gebeurt, is in het geheel niet storend en eerder verrijkend voor het hele verhaal.
Marlies besteedt veel aandacht aan het uitwerken van de karakters van de hoofdpersonen. Lysbeth is een levendige vrouw met zeer menselijke trekken. Ze is ondernemend, trouw, eerlijk, maar kent ook haar zwaktes zoals bijvoorbeeld het moeite hebben met vergevingsgezindheid. De humor die in het verhaal verweven is kon ik wel waarderen. Een goed voorbeeld is de discussie over de naam van de hond: noemen we hem Arminius of Gomarus? (spoiler: het wordt Gomarus)

Het boek is best een stevige pil, maar de laatste 25 pagina’s worden ingevuld door een epiloog, een nawoord, een woordenlijst, afbeeldingen en een bronnenlijst.
Zonder aarzelen krijgt dit boek 5***** van mij en gaat het boek op mijn lijstje favorieten. Dit is vrij uniek voor mij want meestal zorgen discussies in een leesclub ervoor dat ik mijn mening naar beneden bijstel. In dit geval blijft het boek onveranderd hoog scoren.

Meer recensies van Marlies Segers