Code Name Sapphire

Marlies Segers 27 april 2023
Het verzetsmeisje is een vlot leesbare roman, geschreven door Pam Jenoff. Het verhaal gaat over drie vrouwen die ieder op hun eigen manier deelnemen aan het verzet in de Belgische hoofdstad Brussel.
Micheline is een ervaren verzetsvrouw die een ontsnappingsroute biedt aan neergeschoten Britse vliegeniers naar het vrije Frankrijk en Spanje. Zij leidt de Saffierlijn met behulp van een aantal vertrouwelingen zoals haar broer Matteo. Verraad hangt als het zwaard van Damocles boven haar hoofd.
Hannah is ook een ervaren verzetsvrouw met een Joodse achtergrond uit Duitsland. Zij probeerde te vluchten naar Cuba omdat het te gevaarlijk geworden was in Europa. Helaas lukt het haar niet en komt ze terecht bij haar nicht in Brussel. Zij heeft een talent: tekenen, zij heeft een doel: Europa ontvluchten, zij heeft een zwakte: verantwoordelijkheidsgevoel.
De derde vrouw is Lily, de nicht van Hannah en biedt haar een onderkomen in Brussel. Zij heeft als huisvrouw de zorg voor haar man en kind.
Het boek is chronologisch opgebouwd en de hoofdstukken wisselen zich af met steeds een van deze vrouwen in de hoofdrol. Steeds dichter komen de verhalen bij elkaar om dan aan het eind ineens volledig uit elkaar gerukt te worden.
De auteur Pam Jenoff heeft meer boeken geschreven over de Tweede Wereldoorlog. Op Hebban scoort ze steeds weer minimaal 4 sterren. Ook ik heb deze beoordeling gegeven: Het verhaal loopt vlot, leest makkelijk, kent ook spanning maar… er zitten net te veel losse eindjes in het verhaal om de vijfde ster te geven.
Het boek eindigt wat mij betreft wel heel sterk met vrouwen die volwassen geworden zijn: “Lily keek haar (Hannah) onzeker aan. Ze had te veel mensen niet zien terugkeren. […] “Ik begrijp het. Maar je hoeft toch niet meteen te gaan?”. Daar dacht Hannah over na. […] “Ik heb wel een paar dagen,” beaamde ze.”

Meer recensies van Marlies Segers