Spannende dromen die uitkomen?

marloes-bouma 06 april 2021
North zijn eerste boek "De Fluisterman" was gelijk een geweldige binnenkomer. Het is altijd spannend of het tweede boek dan net zo goed is. Je gaat toch stiekem vergelijken al wil je het boek totaal los zien van het eerste boek.

Wel zijn er kleine linkjes tussen "De Fluisterman" en "De Schaduwvriend", maar deze vallen eigenlijk wel te verdoezelen. Het is niet dat het een vervolg is op het vorige boek of dat je het nieuwe boek niet kunt lezen, zonder het eerste boek te hebben gelezen. Ze staan los van elkaar.

Het boek leest als een trein en de opbouw van spanning zit goed in elkaar. Het boek speelt zich af in het heden en het verleden van de hoofpersoon. Daarbij maakt North gebruik van een hele goede en zeer verrassende twist die ik niet zag aankomen.

Het boek heeft vriendschap, vertrouwen, omgaan met trauma en het onder ogen zien van je verleden als thema. Daarnaast heeft het boek ook het paranormale als leidraad. Het geloof dat je dromen kunt sturen en in het echt kunt laten uitkomen onder de 'jeugd'.

Wat ik jammer vond is dat de schrijver de spanning niet tot het einde vasthoudt. Net na 2/3 deel van het boek, wordt er al veel los gelaten over het wie, wat, waar en hoe en blijft er nog maar één vraag onbeantwoord over. Het verhaal klapt voor mijn gevoel op dat moment even in als een kaartenhuis. Daarna voert hij de spanning wel op en wil je ook antwoorden op het overgebleven raadsel.

Meer recensies van marloes-bouma