De riten van het water

Marloes 08 maart 2020
Dit tweede deel van de trilogie van De witte stad begint enkele maanden na het einde van het eerste boek. Profiler Unai is aan het herstellen van zijn opgelopen verwonding. Als gevolg van het schot in zijn hersenen heeft hij afasie, waardoor het voor hem zeer moeilijk is om te communiceren, maar hij wil absoluut betrokken zijn bij het nieuwe onderzoek. Hij heeft namelijk het verschrikkelijke nieuws gekregen dat zijn vroegere vriendin dood is aangetroffen. Zij was zwanger en is gedood op een eeuwenoude, rituele manier. In de loop der tijd worden meer zwangere vrouwen vermoord aangetroffen, allen gedood door een moordenaar die duidelijk is geïnspireerd door de riten van het water. Het is een race tegen de klok, hoeveel slachtoffers zullen er nog vallen?

Dit is een bijzondere thriller: niet alleen bevat het een moordonderzoek, er is ook veel cultuur en uitleg over de eeuwenoude riten in verwerkt. Door de sublieme schrijfstijl, verschillende tijdlijnen en meerdere plotwendingen zit er veel vaart in het verhaal. De spanning blijft constant aanwezig, waardoor je aangespoord wordt om door te lezen. De plot zit haarfijn in elkaar en als lezer word je continu op het verkeerde been gezet, waardoor de uiteindelijke ontknoping erg verrassend is. Het is duidelijk dat de auteur veel research heeft gedaan: zowel de rituelen, de beschrijving van de omgeving als het moordonderzoek worden gedetailleerd uitgewerkt, zijn geloofwaardig en het voelt net alsof je zelf in de beschreven omgeving staat. De personages zijn interessant en voelen als complete personages omdat je steeds meer kennis krijgt van hun gedachten, verleden en relaties met anderen. Vooral Unai wordt steeds menselijker en omdat hij moet dealen met gebeurtenissen uit het verleden moet hij zich ook kwetsbaar opstellen, waardoor je een andere kant van hem leert kennen.

Dit boek was mijn favoriete boek van februari, ik heb er ontzettend van genoten, wilde niet dat het verhaal op zou houden en kan deze thriller alleen maar aanbevelen. Nu baal ik dat ik tot mei moet wachten om het derde deel te kunnen verslinden!

Meer recensies van Marloes