Origineel, krachtig opgebouwd, vlot & spannend!

Marloes 19 januari 2022
Drie jaar na de gebeurtenissen in ‘Leugenaar’ keert Kate Linville terug naar Yorkshire, om haar ouderlijk huis in de verkoop te zetten. Maar ze treft een complete ravage aan, waardoor ze daar niet kan verblijven en haar intrek moet nemen in een bed & breakfast. Tijdens haar verblijf wordt in de hooglanden het lijk gevonden van Saskia, een 14-jarig meisje dat een jaar daarvoor verdween. Kort daarna verdwijnt Amelie, de 14-jarige dochter van de eigenaren van de B&B. De politie vreest dat er een seriemoordenaar aan het werk is, maar echte aanwijzingen ontbreken. Terwijl in de media alleen nog maar gesproken wordt over de ‘High Moor Killer’, moet Caleb Hale alles op alles zetten om Amelie terug te vinden.

Kate wil zich eigenlijk niet met de zaak te bemoeien, maar wordt toch meegesleept in het drama en de nachtmerrie die zich voor haar ogen afspeelt. Wanneer ze hoort dat er nog een meisje verdwenen is, denkt ze dat er een verband is dat Caleb niet ziet en doet ze al snel meer onderzoek dan ze zich had voorgenomen. Kan het meisje op tijd worden gevonden? En heeft een vermissingszaak van jaren geleden nog iets met deze gebeurtenissen te maken?

Na een indrukwekkende proloog beland je al snel in een verhaal vol actie, mysterie, raadsels, bijzondere personages, kleine aanwijzingen en intrige. Charlotte Link maakt veelvuldig gebruik van wisselende perspectieven, waardoor je soms meer informatie hebt dan het onderzoeksteam, je leest vanuit het perspectief van de anonieme dader en je de hoofdpersonages beter leert kennen. Deze afwisseling zorgt voor vaart in het verhaal en voor veel kleine cliffhangers.

Lang lijkt er geen schot in de zaak te zitten en de dader blijft ook bijna tot het einde onbekend, terwijl je ondertussen veel mensen gaat verdenken. Iedereen doet wel iets wat niet helemaal lijkt te kloppen, maar je hebt net te weinig aanwijzingen om een concreet vermoeden te kunnen formuleren en je wordt regelmatig op het verkeerde been gezet, totdat Link de verhaallijnen ingenieus met elkaar weet te verbinden en zo tot een knallende finale komt. Hoewel ik niet alle acties van de personages begreep, ik een worsteling van Caleb niet heel origineel vind en ik graag nog iets meer over de dader en het motief had willen lezen, is dit vooral een originele, vlotte en prettig geschreven thriller waar ik van heb genoten. De spanning, onverwachte wendingen, het psychologische aspect, de goed uitgewerkte personages en de geweldige opbouw zorgen ervoor dat ‘Moordenaar’ vrijwel niet weg te leggen is, een echte aanrader voor iedere thrillerfan!

4-4.5⭐️

Meer recensies van Marloes