Meer dan 5,5 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

prachtig verhaal

MarlousDemian 21 mei 2024
Voor de Valentijnprijs 2024 mocht ik ook De brieven van het hof geschreven door Marja Visscher lezen. Ik heb tevens het Stadspaleis aan het Spaarne mogen jureren.
De historische roman ’Brieven van het hof’ gaat over Henriëtte d’Oultremont de Wégimont. Zij is hofdame van koningin Wilhelmina van Pruisen, de eerste echtgenote van koning Willem I. Willem I vraagt Henriette anderhalf jaar na het overlijden van de koningin ten huwelijk. Dit veroorzaakt niet alleen een grote rel binnen de koninklijke familie, maar ook in het hele land braken opstanden uit. De kroonprins is hierin de aanstichter. Henriëtte wordt op zo’n manier bedreigd dat ze besluit naar Italië te reizen. De enige vorm van communicatie is nog via brieven met haar geliefde koning.
De hoofdpersonen in de boeken van Marja Visscher zijn bijzonder interessante vrouwen die allemaal niet direct opvallend aanwezig zijn in de geschiedenis. Maar vaak wel een rol op de achtergrond hebben gespeeld. De verhalen zijn dus gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen.
Henriette was niet echt een onopvallende vrouw. Zij was een hele sterke vrouw, die er voor zorgde dat koning Willem I in 1840 aftrad na alle oproer en zijn zoon Willem II de regering overgaf. Zij wilde samen met haar man een huwelijk gebaseerd op de voorwaarden van hun geloof. Dit kreeg ze voor elkaar.
Uiteindelijk kwam ze na de dood van Wilhelmina in beeld, werd neergezet als een dame die overspel pleegde en bespottelijk ‘Jetje Dondermond’ genoemd werd. Een van de redenen van wegvluchten van haar naar Italië. Henriette werd zo weggezet en eigenlijk was het kromme dat je het volk niet hoorde over Prins Willem Frederik die bekend stond om zijn affaires met andere hofdames tijdens zijn huwelijk met Wilhelmina van Pruisen. Hij kreeg zelfs buitenechtelijke kinderen.

Ik heb het lezen van de Brieven van het hof als zeer boeiend ervaren. Mijn interesse voor de historische romans is dan ook enorm gegroeid. De nieuwsgierigheid naar de koningshuizen is ontwikkeld en dan vooral de verhalen erachter.
Het is geen saaie briefroman geworden. Er zit duidelijk veel onderzoek in, ook nadat ik even met haar sprak via messenger. Het is voor mij heel beeldend geschreven en heeft die tijd heel concreet voor mij gemaakt dat ik het terwijl ik lees kan voelen en zien.
Wel vond ik het dit keer wat pittiger lezen, omdat er zoveel namen in voor kwamen om het goed te volgen.

Dit is in mijn ogen dan ook een zeer fijne historische roman wat ik met interesse heb mogen lezen voor de Valentijnprijs 2024.

Meer recensies van MarlousDemian

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

Privédetective Julia Stark krijgt bezoek van Per Günter Mott, eigenaar van een succesvol familiebedrijf. De ochtend na een grote vergadering op zijn landgoed heeft hij in zijn telefoon een foto gevonden van een bebloede, vastgebonden man, met een zak over zijn hoofd.

Thrillerliefhebber Nicky Hunter correspondeert al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp, wiens eerste vrouw en zoon twintig jaar eerder spoorloos zijn verdwenen. Hij vraagt Nicky zijn biografie te schrijven, maar waarom wil hij nu opeens wel praten over zijn verleden?

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

De Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd en tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

Puck gaat undercover bij een realityprogramma om onderzoek te doen naar de geruchten over manipulatie van kandidaten. Dit seizoen moet het programma spraakmakender worden dan ooit – maar ten koste van wat?

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?