spannend

MarlousVisser 10 juni 2024
Recent lazen we in de leesclub van de boekenreizigers ‘Plots ontwaken’. Dit is een verhalenbundel van vier thrillernovelles van verschillende auteurs.
In ‘Spiegel’ neemt Roan Botman je mee in het verhaal van Ruben. Hij heeft een oogje op Lieke. Lieke ziet elke donderdag een lichtje branden in een huis waar het gezin op een gruwelijke wijze is vermoord. Ruben en Lieke laten zich leiden door nieuwsgierigheid en gaan op onderzoek uit. Ruben komt in een wereld zonder geur, geluid en kleur. Of zit dit toch anders in elkaar?
In ‘De hond zonder naam’ neemt Hans Van Es je als lezer mee in het verhaal van rechercheur De Haan. Hij gaat iedere dag wandelen met zijn hond met wat regelmaat. Tot op een dag er een moord gepleegd wordt en de Haan wil absoluut de dader vinden, zodat hij zelf tevreden blijft maar ook zijn baas. Dit was een verhaal waar je je hoofd er even bij moest houden.
In ‘Verkeerde genen’ geschreven door Janneke Koehoorn wordt je als lezer meegenomen in het gezin van Isa, Edwin en hun zoon Brian die een verstandelijke beperking heeft. Ze gaan samen voor een welverdiende vakantie naar Frankrijk. Het wordt alleen niet wat ze hoopten. In dit verhaal voel je heel goed hoe moeder en vader omgaan met hun zoon. Ik vond dit ergens ook wel een beetje heftig verhaal. Het draait immers om hoe om te gaan met liefde voor een kind.
In ‘Dodendans’ geschreven door Mirko Schulze word je meegenomen met de ter dood veroordeelde Jimmy Brooks. Hij maakt het de cipiers niet gemakkelijk. Hij werkt niet mee en is opstandig. Totdat therapeut Jeff langskomt. Hij hoopt Jimmy aan het praten te krijgen. Dit lukt niet direct, maar op een gegeven gaat Jimmy zelfs tekenen en maakt hij een heel verhaal. Alleen de vraag rijst of Jeff wel eerlijk is en waarom doet hij dit eigenlijk?
Plots ontwaken is een bundeling van 4 novelles van verschillende auteurs. Ze kennen allemaal een andere schrijfstijl, niveau van spanning en misschien wel verdriet zoals in Verkeerde genen. Ieder verhaal lijkt het beeld te scheppen dat niets is wat het lijkt. Je zal hier dus echt je aandacht bij moeten houden.
Het is een bundeling die ik niet helemaal begrijp. Ik kan de samenhang niet helemaal volgen. De eerste twee verhalen kon ik wel waarderen. Daarna was het toch wel een beetje lastig uit lezen. Al met al dus drie sterren.

Meer recensies van MarlousVisser