donker, heftig, meeslepend

MarlousDemian 01 mei 2024
Ik won ‘Wacht maar tot ik groter ben’ geschreven door Michael Planting via een winactie van Uitgeverij Keytree. Ik heb het boek met volle enthousiasme en interesse gelezen. Van tevoren had ik al gelezen dat er eerder een roman van hem over de Tweede Wereldoorlog verscheen.

In Wacht maar tot ik groter ben, word je als lezer meegenomen in het leven van de twaalfjarige Gabrian Sijbrands en zijn jongere broer Jordan. Gabrian wordt samen met zijn ouders en broer op de trein gezet naar Auschwitz. In Polen komt de reis tot een heftige gebeurtenis waarin een confrontatie met het Poolse verzet volgt. Er worden tijdens deze confrontatie enkel kinderen bevrijd. De meeste kinderen die kort na even in vrijheid te hebben mogen zijn weer overmeesterd door de Duitsers.
Gabrian en Jordan vallen in de meedogenloze handen van nazi-commandant Karl Vonkle. De broers worden gescheiden van elkaar en krijgen hele heftige gebeurtenissen te verwerken.
Het leven van beide broers verandert in een hel. Gabrian wordt gedwongen om in Auschwitz misstanden te melden. Jordan moet gedwongen onderduikers verraden op onderduikadressen. Beide broers voeren een harde strijd om aan alle eisen van Karl Vonkle te voldoen. Lukt het beide broers overeind te blijven?

Het verhaal van de broers is zo beeldend beschreven door Michael Planting dat het verhaal me bleef boeien en veel emoties deed doen oproepen. Het is intens en beeldend beschreven en ieder woord kwam dan ook zeker binnen. Je leest het verhaal voornamelijk eerst vanuit Gabrian en afwisselend Jordan. De sfeer van de Tweede Wereldoorlog is zeer goed uiteengezet. Af en toe moest ik slikken, maar dit verhaal komt zeer werkelijk en hard over. Het jongere broertje Jordan heeft net als zijn oudere broer Gabrian heel veel moeten ondergaan. Dat bleef soms wat op de achtergrond ten opzichte van Gabrian, maar was voor mij niet minder heftig in het verhaal en soms zelfs nog heftiger.

Wacht maar tot ik groter ben is een aangrijpende WO2-thriller die me als lezer mee heeft genomen naar een heftige tijd in de geschiedenis. Een tijd die niemand zou mogen vergeten. Dit verhaal kan die tijd niet vervangen, maar laat de gruwelijke periode je wel herbeleven op een indringende manier dat je niet in de koude kleren gaat zitten.

Dank @uitgeverijKeytree voor de winactie.

Meer recensies van MarlousDemian