Meeslepend, intrigerend en verrassend goed

Marthe 08 oktober 2020 Auteur
Niemand is verbaasder dan Monique Grant zelf als filmicoon Evelyn Hugo specifiek om haar vraagt voor een exclusief interview. Hugo wil haar hele levensverhaal vertellen: van hoe ze met niets (behalve haar eerste echtgenoot) aankwam in Hollywood tot hoe ze uiteindelijk uit de showbusiness stapte. Gaandeweg onthult Evelyn de waarheid achter al haar huwelijken, wie de liefde van haar leven was én de reden waarom ze per se met Monique wilde spreken.

Over De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo had ik al heel veel gehoord en ik was dan ook blij om te horen dat er een Nederlandse vertaling kwam. Die vertaling leest erg vlot, maar toch vind ik het stiekem een beetje jammer dat er zo vaak ‘nou’ en zelfs ‘hartstikke’ en een aantal andere typisch Nederlands-Nederlandse woorden in stonden. Dat maakte Hollywood/de VS als setting soms net wat minder geloofwaardig.

Verder leest de vertaling wel heel vlot. Ter illustratie: ik heb 390 bladzijden van dit boek in één dag gelezen. Het verhaal is ook heel meeslepend, al vond ik het niet altijd duidelijk dat Evelyn ouder was geworden in al die jaren. Ze maakte wel een evolutie door, maar tegelijk had ik niet echt het gevoel dat ik aan het einde las over iemand van vijftig of zestig. Als er had gestaan dat ze pakweg dertig was op die momenten, had ik het op basis van hoe ze neergezet werd ook geloofd.

Dat zijn wel de enige punten waarop ik kritiek heb, want het boek is gewoon echt goed. Als je het mij vraagt, is het de hype helemaal waard. Evelyn Hugo is een intrigerend personage, iemand die voor de buitenwereld heel anders lijkt dan ze eigenlijk is. Soms vroeg ik me af hoe haar leven overkwam op anderen en de artikeltjes die her en der verwerkt waren, beantwoordden die vraag wel een beetje, maar ik had daar misschien graag nog wat meer over gelezen. Ze hield mij wel echt in haar greep.

De vriendschap tussen haar en Harry is heerlijk om te zien. Ik denk dat een vriend als Harry iedereens leven wel wat mooier zou kunnen maken. Van alle echtgenoten is hij (samen met Robert, misschien) mijn favoriet. De zeven mannen hebben ook allemaal hun eigen persoonlijkheid zonder echte clichés te worden. Don komt wellicht nog het dichtst in de buurt van een wandelend Hollywoodcliché, maar ook bij hem had ik nooit het gevoel dat het alweer eenzelfde soort verhaal werd zoals er al zo veel zijn.

Het boek bestaat uit verschillende delen die steeds beginnen met de naam van de echtgenoot in kwestie. De titel doet vermoeden dat het vooral om Evelyns echtgenoten zou gaan en de indeling ook, maar het tegendeel is waar: haar huwelijken en echtgenoten zijn een middel om haar levensverhaal te vertellen. Met elke nieuwe echtgenoot begint er ook een nieuwe fase in haar leven.

De mooiste en tegelijk een van de meest trieste verhaallijnen vond ik toch wel die van haar ware liefde – de meest hartverscheurende die van haar vader en haar dochter. Er wordt ook op een heel goede manier omgegaan met seksualiteit en geaardheid.

In ieder geval is dit een geweldig boek. Het leest vlot, het sleept je helemaal mee en Evelyn Hugo zelf is een enorm interessant personage. Dit is met andere woorden echt een aanrader.

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar. Dat heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.

Meer recensies van Marthe