Lees dit boek!

Marthe 04 oktober 2020 Auteur
Olivia weet twee dingen zeker: ze is verliefd op haar vriendje Niels en ze gaat Nederlands studeren. Als Niels naar Australië vertrekt, besluit ze in een opwelling om naar haar oma en opa in Drenthe te gaan. Daar bloeit haar vriendschap met buurmeisje Ilse weer helemaal op… maar is het echt alleen vriendschap?

Zomerburen is zo’n boek waar ik echt heel hard naar uitkeek: ik wilde het al lezen sinds ik enkele maanden geleden hoorde dat het zou verschijnen. Het was het wachten helemaal waard. Dit is zo’n boek waar ik een heerlijk warm gevoel van kreeg en dat ik je ook echt aanraad.

Olivia voelt heel oprecht aan als hoofdpersonage. Haar twijfels en de manier waarop ze daarmee omgaat, zijn waarschijnlijk voor veel jongeren herkenbaar. Er staat dan ook een belangrijke mijlpaal voor de deur en als je net van de middelbare school bent afgestudeerd, is het vaak moeilijk om te weten wat je met de rest van je leven wil doen.

Ilse is dan weer zeker van haar stuk. Ze weet wat ze wil gaan studeren, ze weet waar ze dat wil studeren en ze weet dat ze op meisjes valt. Dankzij haar leert Olivia veel bij over de LHBTIAP+-gemeenschap en leert ze ook zichzelf beter kennen.

Olivia’s soort van ex-vriendje Niels stuurt zelf heel gemengde signalen uit, maar hij schittert ook vooral door afwezigheid. Zijn beslissing om naar Australië te gaan heeft zo’n beetje alles in gang gezet – zonder die beslissing was Olivia bijvoorbeeld niet naar Drenthe gegaan – maar ik kan me niet echt een beeld vormen van zijn persoonlijkheid en dat vind ik eigenlijk wel jammer. Dat is wel meteen mijn enige puntje van kritiek.

De schrijfstijl is heel vlot. Een dorpje tegen de Duitse grens als setting is geweldig gekozen in dit boek. Het is wel enigszins herkenbaar (ook al woon ik dan tegen de Nederlandse grens in België en is het hier nog wat groter dan in Nedermeerschen) en zorgt voor een fijne sfeer. De Drentse woorden die af en toe gebruikt worden vond ik trouwens ook heel leuk om te lezen.

Het verhaal zelf is ook meeslepend. Ik begon eraan en ik wilde het eigenlijk niet neerleggen tot ik het uit had. Het is zo’n boek dat ik overal mee naartoe sleepte om te kunnen verderlezen als ik tijd had, maar dat ik tegelijk ook niet volledig wilde uitlezen, want ik wilde niet dat het stopte. Wat mij betreft had het boek zelfs nog heel wat dikker mogen zijn (maar hé, er zijn nog drie seizoenen over. Ik zou niet klagen over Herfstburen, winterburen en lenteburen als vervolgen.).

Zomerburen is gewoon echt een aanrader. Zeker voor wie jong is en twijfelt aan eender wat (en nog zekerder voor wie twijfelt aan diens geaardheid), maar ik denk dat iedereen die een beetje van romantiek houdt dit verhaal wel zal kunnen smaken. Zelf werd ik er in ieder geval heel blij van en heb ik regelmatig met een grote glimlach zitten lezen. Ik hoop ook dat we binnenkort van nog meer boeken van Rianne Robben kunnen genieten. In ieder geval: lees dit boek!

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar. Dat heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.

Meer recensies van Marthe