Op de achterflap wordt Theroux “de grootmeester van de reisliteratuur” genoemd. Die benaming is wellicht wat overdreven, maar hij bewijst in dit boek zijn meesterschap wel degelijk.
“De vlakte der slangen” is de vertaling van de inheemse benaming Coixtlahuaca voor Mexico. Dit is ook een omineuze naam om aan te geven dat Mexico een land van misdadigers en corrupte overheidsdienaren is, aangevoerd door de politie, ongeacht of het de of de federale of de gemeentepolitie is. Het is dan ook zeker niet aan te raden om een reis zoals deze op eigen houtje te ondernemen.
Dit is geen reisboek à la Lonely Planet met een beschrijving van toeristisch interessante plekjes, maar een persoonlijk verslag van de reis die de schrijver door Mexico heeft ondernomen.
Het boek bestaat uit vijf delen. Het eerste deel gaat over de grensstreek met de VS en wordt grotendeels ingenomen door verhalen van mensen die proberen vanuit Mexico in de VS te komen en van mensen die in de VS hebben gewerkt. Naar mijn idee had dit korter gekund, omdat veel verhalen op hetzelfde neerkomen. Je krijgt de indruk dat hij niemand van degenen met wie hij heeft gesproken tekort wil doen. Verhalen van mensen die naar de VS willen of daar hebben gewerkt, komen later voldoende (en naar mijn idee beter) aan bod.
Wanneer hij de grensstreek verlaat en naar het zuiden trekt, wordt het boek boeiender, al voel je overal heel sterk de dreiging van corruptie en misdaad. Mexico komt uit dit boek naar voren als een harde maatschappij, waar men zich als toerist niet zonder meer in moet storten.
Om de schrijver te citeren: “… deze reis had een verhelderend licht geworpen op… de uitdagingen van armoede en de weg omhoog, de vloek van wanbestuur en roofzuchtige multinationals, de strijd van al die mensen op de vlakte der slangen die geen speelbal van het lot willen zijn.” Hij laat er geen twijfel over bestaan aan wiens kant hij staat. Dit boek is zeker het lezen waard!

Reacties op: Een boeiende reis door een harde maatschappij

Op de vlakte der slangen - Paul Theroux