Passende puzzel

meesterdch 19 juli 2020
Voor ik deze recensie schreef, heb ik eerst mijn oude recensies van de eerste twee Cools-boeken van Hugo herlezen. Conclusie: je moet niet te hoog beginnen met beoordelen. Want waar ik 'Verast' 4 sterren gaf en 'de Brexit-moorden' 5 sterren, zit ik nu met een probleem. Want dit is de beste van de drie. Zonder twijfel. Hugo begint steeds meer een herkenbare stijl te ontwikkelen in zijn boeken. Elk hoofdstuk begint met plaats- en tijdsaanduiding, veel hoofdstukken zijn vanuit de context van het politieteam geschreven, maar regelmatig is er een hoofdstuk waar daders de hoofdrol spelen. Maar vaak zo beschreven dat je met meer vragen blijft zitten, dan dat er dingen op zijn plaats vallen. En tussendoor een stukje privé sores van Cools als zijn ex Hilde en zoon Senne ten tonele verschijnen. Daar is niet veel verschil tussen de eerste twee boeken en deze. Ook de mengeling tussen misdaad, suspense en actualiteit (angst voor moslimterrorisme, de brexit en in dit boek het klimaatprobleem) is gelijk. Op dat vlak doet Hugo me denken aan mijn favoriete ateur, de brit Ben Elton, die ook (vaak spannende) boeken schrijft waarin hij tegelijk de staat van de wereld een spiegel voor houdt. Een andere overeenkomst tussen die twee is ook de humor die in de boeken een rol speelt en de boeken, ondanks sommige heftige scènes, ook wel luchtig houdt.

Het grootste verschil tussen deze en de vorige twee zit hem voor mijn in de kwaliteit van het weefwerk. Waar in de vorige boeken ik steeds één of twee losse draadjes vond, is dat hier niet meer het geval. Elke scène die in het boek zit, heeft zijn functie en wordt uitgewerkt. De enige verhaallijn waar ik me van af vraag of hij nodig was, was de verhaallijn waar Cools zijn teamleden begint te wantrouwen en hun computers leegtrekt. Data waar hij uiteindelijk niks mee doet. Gezien het feit dat de boeken ook wel een soort doorgaande verhaallijn hebben (corruptie in politiek en bedrijfsleven, een onbetrouwbare overheid en Cools als vader), zou het natuurlijk wel kunnen dat die usb-tjes met data in een volgend boek een rol gaan spelen. Ook had Hugo in de vorige twee heel veel tijd en ruimte voor de ontwikkeling van de misdaden en het onderzoek en was er relatief weinig ruimte (in pagina's) voor de ontknoping, Ook dat is hier beter in balans. Kortom, een absolute aanrader. Vond je de eerste twee al goed, deze is beter. Heb je nog geen Cools gelezen, dan wordt het hoog tijd. Voor Hugo zijn eerste meesterwerk schrijft en je alleen maar meeloopt met de meute, in plaats van een early adaptor bent.

Als laatste opmerking, ik heb al eens eerder geschreven dat de Cools boeken bijna als scripts van een serie lezen. Nu ik heb begrepen dat Hugo's talent is ontdekt door de makers van de Netflix-serie "Undercover' een hij boeken naar aanleiding van de serie gaat schrijven, is het echt hoog tijd dat we Cools en co op de Vlaamse tv-schermen gaan aanschouwen. Wel op de publieken graag, want de commerciëlen kan ik hier in Zeeland niet ontvangen.

Meer recensies van meesterdch