Schattig maar realistisch feelgooddebuut

Merel Kuitert 15 september 2023 Boekverkoper
Iets meer dan een maand geleden ben ik afgereisd naar Amsterdam, onder andere om schrijfster Dominique Lap te ontmoeten samen met een paar andere bookfluencers (ik haaaat die term, maar je snapt ‘m). Lap is de schrijfster van dit feelgooddebuut, en ik vond haar mega aardig. Door de lunch, haar verhalen over de titel en haar inspiratie, kreeg ik zin om dit boek te lezen. En deze week was het eindelijk zover!

Britt is een drieëndertigjarige jarige single met een kinderwens. Haar bedrijf staat al jaren op nummer één, maar het gaat steeds slechter. Ze verliest klant na klant, drinkt te veel en is obsessief bezig met rockster Mr. X. Dan krijgt ze door de knappe Milo de kans van haar leven: werken voor Mr. X himself. Als haar obsessie en echte leven door elkaar beginnen te lopen moet ze een keuze maken… voordat ze twee droommannen laat lopen.

Laat me beginnen met zeggen dat (en jullie weten het waarschijnlijk) feelgood niet helemaal mijn genre is. Ik vind het vaak iets te afgezaagd en kan al van mijlenver zien waar het verhaal heengaat. Dat laatste was in dit boek niet het geval! De plot verraste me meermaals, voornamelijk omdat het, op de popster na, best realistisch is! De relatieperikelen, strugglen met een eigen bedrijf, ongelukken, stoppen met alcohol drinken, nadenken over je leven… Ik vond het juist fijn dat het verhaal niet mega voorspelbaar was én dat je je in de hoofdpersoon kan verplaatsen.

De plot was dus redelijk onvoorspelbaar en realistisch, doch schattig. Een kleine kanttekening daarbij is wel dat er niet écht veel gebeurd en dat het op sommige vlakken een beetje voortkabbeld. Op dat soort momenten pak je het boek er niet snel bij als je hem eenmaal hebt weggelegd, maar het leest ook wel lekker weg. Een beetje dubbel dus.

Voor een debuut is de schrijfstijl heel goed. Lap schrijft vlot, met veel dialoog en actie en weinig eindeloze gedachtestromingen. Britt bezoekt ook veel plekken wat de plot vooruit duwt, en er staan voor een eigen uitgebracht boek weinig spelfouten in. Chapeau!

Al met al was dit niet helemaal mijn boek, maar heb ik er toch plezier aan gehad. Het realistische aspect vind ik er leuk aan een feelgoodboek en maakte het makkelijk me in Britt te verplaatsen. Ook zitten er easter eggs in: Dingen die later in het boek weer terugkomen, die erg leuk zijn.

Meer recensies van Merel Kuitert