Luchtig doch geëmancipeerd Young Adult boek

Merel Kuitert 26 juni 2023 Boekverkoper
In dit tweede deel van de Bekentenissen van een verwarde faminist, Gedoe, leert Kat zichzelf en het feminisme nog beter kennen. Er gebeurt een hoop met haar en haar vriendinnen, ouders en op school, en natuurlijk met haar feministische beweging. Ze begint te twijfelen over haar geaardheid, zoals elk meisje zou doen, door een tripje naar Parijs.

De schrijfstijl is heerlijk, je sjeest door het boek heen doordat het niet is opgebouwd in hoofdstukken, maar in dagen, plekken en tijdstippen. Kat is een beetje dramatisch, maar welke zestienjarige is dat niet? Ze is daarentegen enorm grappig maar realistisch en kritisch op zichzelf en de maatschappij. Ze weet haar mondje te roeren, maar heeft ook haar onzekerheden. Het boek is dan ook niet per se geschikt voor mijn leeftijd - want 12 tot 16 jarigen zullen zich veel beter kunnen verplaatsen in Kat - maar who cares? Kat en haar problemen zijn voor iedereen wel een beetje herkenbaar.

De opbouw van het boek is top, het is geen fantasyboek met een quest en een duidelijke lijn, maar het is juist verrassend en het gaat Kat en haar vrienden niet constant voor de wind. Geluk en maatschappijkritiek zijn belangrijk en maakbaar, maar de verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij jezelf. Dat is de boodschap die Weston onder andere mee wil geven.

Al met al heb ik weer enorm genoten van Gedoe en moeten we met zijn allen gaan duimen dat Weston binnenkort weer in de pen klimt. We want more!

Meer recensies van Merel Kuitert