Reis je mee naar het dorpje Happiness?

Merel Kuitert 16 oktober 2020 Boekverkoper
Holly Martin staat bekend om haar ultieme feelgood-boeken. De ‘Happiness’ serie is dan ook eindelijk vertaald naar het Nederlands, waardoor wij in ons kikkerlandje kunnen meegenieten van de avonturen in het (waarschijnlijk) Britse dorpje. Het eerste deel, Het Dorpje Happiness, draait om Willow. Willow verhuist naar Happiness om een nieuw bestaan op te bouwen en komt Andrew tegen, een ogenschijnlijk perfecte vent. Of hun liefde echter standhoudt in het uitgestorven dorpje is nog maar de vraag, en kunnen ze nieuw leven blazen in het dorpje Happiness?

De schrijfstijl van Martin is simpel, maar krachtig. De perspectieven vanuit Willow en Andrew zijn net iets anders en je merkt al snel dat het écht feelgood is, aangezien een hoop van de tekst in beslag wordt genomen door hun gedachten en gevoelens. De plot is echter niet enorm sterk, dus verwacht vooral niet dat er veel gebeurd: Er is een spanningsopbouw (ze moeten meer mensen naar Happiness zien te trekken en het einde verraadt of het is gelukt of niet) maar dit is slechts de achtergrond. Het échte thema is de relatie tussen Andrew en Willow.

Zowel Andrew als Willow zijn prettige karakters. Ze hebben niet heel veel diepgang, maar zijn ‘gewoon’ vriendelijk, behulpzaam en liefdevol. De les die we van Andrew en Willow kunnen leren is dan ook absoluut ‘Wie goed doet, goed ontmoet’, want dat doen ze absoluut. Het gaat echter wel allemaal érg van een leiden dakje en wordt soms ietwat ongeloofwaardig. Het is namelijk raar dat een persoon die vaak herhaald geen relatie te willen, het op pagina 100 alweer heeft over trouwplannen.

De mooie twist die het verhaal heeft, is de beperking van Andrew, wat Martin op het einde nog even toelicht. Dit maakt hem interessant en geeft het verhaal nét dat kleine beetje diepgang wat het nodig heeft.

Zoek je een lekker feelgood-verhaal en heb je bijvoorbeeld de serie van Cocklebarry Bay verslonden? Dan is Happiness dé nieuwe serie voor jou. Het is een schattig liefdesverhaal dat zich afspeelt in een heerlijk klein dorpje waar je jezelf even in kan verliezen. Voor mij persoonlijk kabbelde het verhaal echter een beetje voort en miste het de diepgang om een knaller te kunnen zijn.

Meer recensies van Merel Kuitert