Confronterend, maar o-zo belangrijk

Merel Kuitert 25 oktober 2022 Boekverkoper
K*tkanker is een boek voor en door 50 vrouwen met kanker tussen de 20 en 100 jaar. 50 krachtige, inspirerende beelden en korte persoonlijke verhalen aangevuld met meer dan 100 tips met praktische adresjes, handige websites en slimme adviezen.

Dit boek sprak me natuurlijk aan omdat wij binnen de directe familie te maken hebben met kanker, en er een soort (nare) wereld voor me open is gegaan. Natuurlijk heb ik er al eens mee te maken gehad, waaronder twee ooms die er slachtoffer van zijn geworden, maar nu komt het wel erg dichtbij. Ik wilde me er dus ook meer in verdiepen, en toen BlossomBooks me een bericht stuurde of ik dit boek wilde lezen, dacht ik twee dingen: ‘Oh nee, dat komt veel te dichtbij’ en ‘Ja, dit moét ik lezen.’ Ik ben voor het laatste gegaan.

In dit boek komen 50 vrouwen aan het woord over hun ervaring met kanker, van kanker aan de eierstokken tot borstkanker en allerlei vertakkingen. Het zijn eerlijke, soms heftige verhalen die je aan het denken zetten, maar je ook stimuleren tot actie (als je denkt iets te voelen, áltijd doordrammen bij de huisarts) en hoop kunnen geven. Het boek is daarnaast ook gevuld met afbeeldingen van deze vrouwen. Ze stralen allen een bepaalde kracht uit.

Ook stipt dit boek diversiteit aan: Het maakt niet uit waar je vandaan komt, wat je huidskleur of seksuele oriëntatie is, we kunnen allemaal kanker krijgen. En dat maakt het sterk. De tips aan het einde van het boek zijn praktisch en zal de meeste mensen ook echt helpen. Ik kan het iedereen aanraden die in hetzelfde pakket zit, of er simpelweg meer over wil weten.

Om dan toch even heel eerlijk te zijn was dit boek voor mij wat te heftig om te lezen. Ik kan me voorstellen dat als je zelf in deze situatie zit, je een hoop kracht en hoop kan putten uit de verhalen van deze sterke vrouwen, maar ik werd er ook een beetje paranoïde en naargeestig van. Ik miste ook een beetje de boodschap van het leven vieren, ondanks dat een hoop van deze vrouwen dit waarschijnlijk wel doen. Een aanrader dus, absoluut, maar je hoofd moet er wel naar staan.

Meer recensies van Merel Kuitert