Schattige doch meeslepende NA-roman

Merel Kuitert 08 juni 2020 Boekverkoper
Raak me. Niet is het eerste deel in de New Adult duologie van de Duitse Laura Kneidl. Het gaat over de achttienjarige Sage die zonder geld en een plek om te slapen naar de universiteit van Nevada gaat. Je merkt al snel dat ze daar een reden voor heeft en dat ze haar woonplaats in Maine wilt ontvluchten voor iets wat daar is gebeurd. Ze ontmoet onder andere Luca en heeft gemengde gevoelens, aan de ene kant is ze doodsbang voor hem, maar ook gefascineerd op een andere manier…

Raak me. Niet heeft een originele instreek, het is niet de standaard New Adult met het meisje wat verliefd wordt op de jongen, een aantal complicaties en ze leefden nog lang en gelukkig, maar er komen menselijkheden en stoornissen aan te pas. Je kan merken dat Laura haar research heeft gedaan en Sages karakter wordt hierdoor erg sterk neergezet. Dit zorgt er echter niet voor dat het verhaal niet heerlijk doorleest: De schrijfstijl van Laura is namelijk heerlijk. Dialogen worden afgewisseld met acties en gedachten, en stukje bij beetje vindt Sage zichzelf. Ook medepersonage Luca heeft diepgang, wat verfrissend is voor een love-interest in een NA-roman.

Toch had ik het gehoopt dat het verhaal nóg iets diepgaander was. Hoewel Sage geen vervelend meisje is, vond ik het feit dat ze allerlei vrienden maakt op de universiteit terwijl ze nauwelijks praat en geen contact zoekt met anderen, vrij ongeloofwaardig. Ze wordt om de haverklap uitgenodigd voor feestjes terwijl ik me steeds afvroeg waarom haar leeftijdsgenoten haar als fijn gezelschap beschouwden.

Al met al wegen de positieve punten van dit boek, voornamelijk het thema dat wordt aangestipt, zwaarder dan de kritieke puntjes. Het leest niet alleen heerlijk door maar maakt je tevens bewust van wat er in het hoofd van anderen af kan spelen en leert je minder te oordelen. Daarnaast eindigt het boek met een enorme cliffhanger die het bijna onmogelijk maakt om niet verder te lezen.

Meer recensies van Merel Kuitert