Heerlijke humor met een zwak plot

Merel Kuitert 07 februari 2024 Boekverkoper
Sex and the shitty leek me een hilarisch verhaal, met een Merel in de hoofdrol in dezelfde leeftijd als ik. Het sprak me meteen aan en klonk leuk, al lees ik normaal niet zoveel feelgood. Kon het me bekoren?

Merel Jacobs is gewoon zoals iedereen, alleen een beetje anders dan de meeste mensen die ze kent. Ze is namelijk single, iets wat in essentie niet speciaal is, maar tijdens de zoveelste babyshower weleens zo voelt. Merel gaat op dates (soms), swipet op apps (met frisse tegenzin) en staat open voor de liefde (als open dicht zou kunnen betekenen), maar niemand lijkt haar aandacht vast te kunnen houden. Tot ze de leuke Nina ontmoet.
Sex and the Shitty is evengoed jouw verhaal als dat van Merel.
Wie is er nooit op een teleurstellende date geweest? Wie heeft nog nooit gezucht wanneer de zoveelste trouwuitnodiging in de bus viel? (Waar je alleen naartoe moest, alweer, of wat dacht je?) Twintiger of niet, we zijn allemaal een beetje Merel en we doen allemaal gewoon ons best.

Allereerst de schrijfstijl: Die is top. Vereecken vertelt het verhaal van Merel op een humoristische, vlotte manier die me meermaals heeft laten gniffelen. Het is duidelijk dat ze ervaring heeft en dat het personage dichtbij haar ligt, want de humor en nuchtere manier van denken van het hoofdpersonage voert de boventoon.

Dan de plot, en oei... Die was toch echt veel te mager. Het lijkt meer een script voor een paar afleveringen van Sex and the city (wat wellicht ook de intentie is geweest) want er zit weinig actie in. Er gebeurt simpelweg veel te weinig, en het personage groeit nauwelijks. Ja, Merel gaat op dates en komt erachter dat ze misschien ook op meisjes valt, maar daar houdt het mee op. Geen hoge bergen of diepe dalen, of überhaupt een plot met verrassende wendingen. Het verraste me ook enorm toen het boek afgelopen was. Geen duidelijk einde, het werd me pas duidelijk dat het verhaal afgelopen was toen ik het dankwoord van de schrijfster las. Ah, was dit het?

Tja, wat kan ik ervan zeggen? Het is een leuk verhaal. Het zou een leuke en herkenbare televisieserie zijn. Maar een tof boek? Nee, niet echt. Daarvoor is de plot te mager, en dat kan zelfs de humor niet goedmaken. Het stimuleerde mij helaas niet tot doorlezen.

Meer recensies van Merel Kuitert