Een fijne houvast voor beginnende schrijvers

Merel Kuitert 29 oktober 2019 Boekverkoper

Sterke verhalen & hoe je ze schrijft is een ‘epische schrijfgids voor jonge schrijvers’, samengesteld door Rebecca Stern en Grant Faulkner. Naast een hoop tips en tricks voor beginnende schrijvers worden opdrachten en peptalks afgewisseld met passages van bekende schrijvers, zoals Jason Reynolds en John Green.

‘Alles wat je ziet, aanraakt, hoort, proeft en ruikt, is een verhaal.’

Het gehele boek is verhalend geschreven in een humoristische stijl, afgewisseld met de eerdergenoemde peptalks, opdrachten en pagina’s om je eventuele aantekeningen op kwijt te kunnen. Het boek bestaat volgens de auteurs net als een schrijfproces uit vier delen: de voorbereiding, de start, het schrijven zelf en wat je kunt doen na het schrijven.

Je merkt al snel dat het boek geschreven is voor een jonger publiek, door sommige woordkeuzes en het gebruik van hoofdletters of opdrachten waarbij je moet tekenen, maar dit is niet storend. Elke beginnende schrijver, ongeacht de leeftijd, kan namelijk zijn of haar lessen uit dit boek halen.

‘Het (= idee voor een boek) kan zelfs vervagen en verschrompelen tot een verschrikkelijk en suf idee dat nooit, maar dan ook NOOIT, zal werken.’

De gedachten van een ongemotiveerde, beginnende schrijver worden perfect onder woorden gebracht, waardoor je je als lezer al snel aangesproken voelt. Het boek is dan ook voornamelijk interessant als je écht wilt gaan schrijven en, zoals het de auteurs het noemen, ‘staat de wachten op de regen’. Ofwel; een bak inspiratie die uit de lucht komt vallen.

Het enige kleine nadeel van dit boek is dat het erg toegespitst is op NaNoWriMo (National Novel Writing Month), waarbij jonge schrijvers in november een maand lang zoveel mogelijk schrijven en hun verhalen en ervaringen delen op een platform. Het derde deel van het boek, de ‘schrijfperiode’, klampt zich hier sterk aan vast. Dit deel wordt namelijk opgedeeld in de vier weken van de maand: De obstakels die je in elke week kunt tegenkomen en hoe deze te overwinnen.

Wanneer je wel wilt schrijven maar niet per se binnen één maand, tijdens NaNoWriMo, kan dit stuk je wellicht wat tegenstaan. Het is echter belangrijk om eruit te halen wat voor jou als beginnend schrijver zelf belangrijk is. Wellicht zal niet elk obstakel voor iedereen van toepassing zijn, maar kun je je weer vinden in de passage die erop volgt.

‘Verhalen veranderen ons denken en vergroten onze wereld. Ze verbinden ons met elkaar, maken ons empathisch. Door verhalen weten we: we zijn niet alleen.’

Sterke verhalen & hoe je ze schrijft is precies wat het zegt te zijn: een epische gids voor jonge schrijvers. Waar de toespitsing op NaNoWriMo wellicht voor sommigen niet interessant is, kan iedere beginnende schrijver lessen halen uit de bijzondere passages. Daarnaast bevat het ook een flinke dosis humor en zul je als lezer geïnspireerd raken, maar vooral ook gemotiveerd om snel je laptop erbij te pakken en een geweldig verhaal neer te zetten.

Meer recensies van Merel Kuitert