Van het ene intrige in het andere

M.G. Pauwels 07 januari 2020
Dit verhaal draait rond Emily, een studente die een bijzondere stage bij de politie mag doen. Haar vader was een politieman die tijdens zijn werk stierf. Zo maakt ze ook kennis met de voormalige collega's van haar vader, onder wie haar mentor Paul. Alles lijkt goed te gaan, tot haar huisgenote Lisa gruwelijk vermoord wordt.
Ik vind het moeilijk om veel over het verhaal te zeggen, zonder spoilers te geven, want alles is in elkaar verweven. Persoonlijk vond ik het op het randje van iets teveel toevallen ergens om geloofwaardig te zijn.
De personages zijn goed uitgewerkt, het verhaal ook. Toch miste ik hier en daar iets. Soms leek de vaart uit het verhaal te zijn en vooral in het begin vond ik het heel verwarrend met continu flashbacks. Het boek is ingedeeld in over het algemeen korte hoofdstukken die elkaar in heden en verleden afwisselen. Dat maakt het in het begin van het verhaal moeilijk om bij te les te blijven. Achteraf is deze structuur wel bewust gekozen en zo geschreven, dat je blijft doorlezen.
Maar zoals ik al zei: hier en daar miste het verhaal vaart en ik vond de wat herhalende stijl soms wat langdradig worden. Ook zijn er stukken geschreven en dan weer herschreven vanuit een ander perspectief. Zo zie je de moord bv zowel door de ogen van het slachtoffer als door die van de dader, wat voor mij een beetje naar overkill begon te gaan.
Al bij al vond ik het een goed boek, maar ik vond dat het een beetje teveel wilde mengen. Het begon van een melodrama in een spannende thriller over te gaan. Hier en daar vond ik het dus een beetje te overambitieus overkomen. Verder vond ik het zeker een aanrader voor wie van thrillers houdt, maar persoonlijk hou ik meer van actiethrillers of psychologische thrillers. Dit balanceerde er op een manier tussen, dat ik er zeker van ben dat er liefhebbers zijn, maar ergens miste ik daarom op de twee punten ergens iets. Ik heb van het boek genoten, het is zeker goed in zijn genre, maar minder het mijne. Zo vond ik Emily goed uitgewerkt, maar sommige dingen aan haar persoonlijkheid en reacties op feiten komen me niet echt logisch over. De schrijfster zet anderzijds de lezers lang op een verkeerd spoort, wat dan weer wel een briljante zet is.
Mijn oordeel is dus een ruime 3 en een halve ster, die ik graag naar 4 afrond.

Meer recensies van M.G. Pauwels