Ook erg geschikt voor de leeslijst!

Michelle van Dijk 28 oktober 2019 Auteur
'Ik schud mijn hoofd en laat mijn blik over de parkeerplaats dwalen. Was het hier, waar hij me gevraagd had op hem te wachten? Ik heb van hem nooit een beeld gemaakt, niet eens een schets. Mijn beelden herinneren me aan wat de moeite waard is geweest – hoe graag zou ik een niet-beeld maken, stel je voor dat dat kon, een anti-portret, een zwart gat van graniet, om het triviale te vergeten. Ik moet denken aan het zwarte vierkant van Malevitsj. Pretentieuze onzinkunst.
Ik was op mijn hurken naast mijn fiets tegen de kerk gaan zitten, me afvragend wat ik in godsnaam tegen hem zou zeggen.
‘Kan ik deze week een keer met u spreken?’ had ik hem gevraagd.
Wat mankeerde me?
‘Kan ik deze week een keer met u spreken?’
Als er een appel was die me het paradijs uit kon mieteren, dan had ik die appel met dat zinnetje geplukt.'

Ik las het boek M. van Shira Keller. Het is uit 2012 en won zelfs de Academica Debutantenprijs, maar om de een of andere reden had ik het volledig gemist. Het is een licht boekje over een dramatisch eindigende relatie tussen een docent en een leerling, ik zou het eerder een novelle dan een roman noemen. Met de verwijzingen – hierboven naar Adam en Eva, maar verder naar de klassieke verhalen van Elektra en Pyramus en Thisbe – erg geschikt leesvoer voor leeslijstlezers. Veel beeldspraak, maar ik kon het wel waarderen.

Meer recensies van Michelle van Dijk