Niet voor tere zieltjes

Mieke Schepens 16 december 2019
In het voorwoord van Sjaak met als titel '3 oktober' krijg je al een heel klein beetje een kijkje in het warrige hoofd van de hoofdpersoon.
Hierna vertelt hij zijn verhaal.
Het wordt al snel duidelijk dat Sjaak een enorme narcist is die echt geen grenzen kent. Dit is een gevaarlijke combinatie om te moeten ervaren in een relatie.
Janine ondergaat alle vernederingen tot op een bepaald punt.

Dit boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Hier en daar komt in het verhaal de realiteit even boven. Bijvoorbeeld wanneer in de titel van een hoofdstuk de ware naam van de zoon van de auteur vermeld staat in plaats van de naam van de zoon van het personage Janine.
Ik begrijp hieruit dat alles weer heel dichtbij de auteur kwam tijdens het neerschrijven van alle gruwelijkheden.

Dit boek laat zien hoe je ingeval van afwijkend gedrag van iemand niet aan moet nemen dat het allemaal wel mee zal vallen, of dat het misschien wel aan jou ligt.
Soms is een mens werkelijk gestoord, is op seks belust en door en door slecht in zijn gedachten en gedragingen. Deze persoon is gevaarlijk en dat gegeven wordt zonder een behandeling door medisch specialisten niet anders.
Laat dit boek een waarschuwing zijn. Leg het bijvoorbeeld in de wachtkamer van de huisarts.

"Geweldig. Die muts sprak tegen een dier. Mensen die met dieren praten zijn eenzame mensen. Dit moment was het begin van haar einde."

3 oktober - "Ik zal je krijgen" moet echt gelezen worden. Het is een waar gebeurde thriller waarbij tijdens het lezen je haren recht overeind gaan staan. De hoofdstukken zijn lekker kort en het verhaal is ondanks het afgrijselijke dat beschreven wordt goed te lezen door de heldere schrijfstijl.

Meer recensies van Mieke Schepens