Een meeslepende hervertelling

Mieke Schepens 20 maart 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In 'De schaduw van Perseus' neemt Claire Heywood ons (met een unieke twist) mee op een reis door de Griekse mythologie. In plaats van ons te focussen op de heldhaftige daden van Perseus, belicht ze de verhalen van de vrouwen die zijn leven beïnvloedden: Danaë, Andromeda en Medusa.

Heywood geeft deze vrouwen een krachtige stem en toont ons de keerzijde van Perseus' heldendom. Danaë werd verbannen uit haar thuisland vanwege een profetie die voorspelde dat haar ongeboren kind op een dag de dood van haar vader zou veroorzaken. Medusa maakte deel uit van een teruggetrokken groep vrouwen die diep in de bossen woonden en heeft altijd elk contact met de buitenwereld gemeden.
Andromeda weet dat een offer aan de goden nodig is als een zandstorm haar nomadische woestijnstam dreigt te vernietigen. Voor deze drie vrouwen verandert alles wanneer ze Perseus ontmoeten.

“Andromeda stond op het dek en knipperde tegen de felle ochtendzon. Haar ogen prikten na de duisternis van het ruim, maar ze was blij dat ze de wind aan haar jurk voelde trekken. Ze probeerde zich voor te stellen dat de wind ook haar verdriet wegrukte. Dat hing zo zwaar om haar heen, als een schapenvacht die in het water had liggen weken en nu aan haar schouders trok, waardoor haar knieën knikten. Toen ze haar ogen dichtdeed en diep inademde, kon ze zichzelf wijsmaken dat het iets lichter werd, maar zodra ze ze weer opendeed, was hij daar en leunde nonchalant tegen de reling, en haar verdriet viel weer als een steen boven op haar.”

‘De schaduw van Perseus’ is meer dan een hervertelling; het is een reflectie op macht, trauma en de complexiteit van menselijke relaties. Je leest hoe Danaë, Medusa en Andromeda hun leven naast destructieve mannen toch kunnen opbouwen. Heywood slaagt erin om een nieuw licht te werpen op een bekende mythe en ons te confronteren met de verborgen kant van heldendom.

‘De schaduw van Perseus’ is een boeiende en unieke roman die een nieuwe dimensie toevoegt aan de klassieke mythe van Perseus. De auteur beschrijft personages die worstelen met complexe emoties en morele dilemma's. De goden zijn niet langer almachtige wezens, maar grillige en onbetrouwbare figuren.

Heywood's schrijfstijl is beeldend en meeslepend. Ze weet de lezer te boeien met haar verhaal en haar personages. Het is werkelijk genieten om het verhaal vanuit het perspectief van deze vrouwen te kunnen lezen. De kracht van Heywoods hervertelling ligt in haar realistische en psychologische benadering van de mythe. Het krijgt hierdoor de kans om heel dichtbij de lezer te komen.
Ik heb genoten van ‘De schaduw van Perseus’ en hoop op een volgende hervertelling van haar hand.

Meer recensies van Mieke Schepens