Een spannende en originele roman die tot nadenken stemt

Mieke Schepens 17 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Scar Tissue’ verkent thema's als ambitie, obsessie en de kracht van muziek, met als centrale figuur een getalenteerde pianiste.
Haar droom is om succesvol te worden in de muziekwereld. Ze is bereid hard te werken en grenzen te verleggen om haar doel te bereiken. Wanneer ze de kans krijgt om te werken met de excentrieke platenbaas Lance Fortune, grijpt ze die met beide handen aan. Het gaat niet vanzelf want ze draagt ook nog een geheim met zich mee.

Fortunes methodes zijn echter onorthodox en Maria Regina raakt steeds meer verstrikt in een web van leugens en manipulatie. Zelfs moord is haar niet vreemd. De spanning neemt toe wanneer Anna, een jonge vrouw met een eigen verleden, op het toneel verschijnt.

“Iets nieuws maakte zich van haar meester, naast een enorme verontwaardiging een kille woede, zo koud als ijs.
Haar focus is ineens heel sterk, en het verdriet maakt de strijder in haar wakker. De strijder! De strijder die terug haalt wat geroofd is.”

De kracht van Scar Tissue zit in de gelaagde personages en de meeslepende plot. De Groot schetst een realistisch beeld van de harde muziekwereld, waar talent niet altijd genoeg is om te overleven. Maria’s obsessie met succes drijft haar tot wanhopige daden, waardoor ze steeds meer haar eigen grenzen overschrijdt.

“Ze heeft het gevoel dat ze haar zonde moet opbiechten, ze zal alles eerlijk vertellen door middel van de noten, en dan zal de muziek die zij nu maakt iedereen duidelijk maken dat ze is veranderd. Zelfs al zal ze in de gevangenis belanden, kan haar dat geen zier schelen. Ze is namelijk bevrijd van de innerlijke dwangbuis die haar al die tijd heeft vastgehouden. Die als het ware is opengescheurd, toen ze uit de schedel van Remco werd gezogen. Iets of iemand heeft haar daar gered. ”

De roman is doorspekt met symboliek, met littekenweefsel als metafoor voor de pijn en trauma's die de personages meedragen. De muziek fungeert als een rode draad door het verhaal en geeft de emoties van de personages extra kracht.
Het is heel knap gedaan in dit verhaal om ons mee te laten genieten hoe een aapje de rollen om kan draaien. Dit aapje is genoemd naar de heldin in een detectiveroman waarvan Anna een liefhebber is. Het aapje deed me denken aan ‘Abu’ van Alladin.

Scar Tissue is een spannende en originele roman die tot nadenken stemt. De Groot slaagt erin om een complex en psychologisch diepgaand verhaal te vertellen, zonder dat de vaart uit het verhaal verdwijnt.
Michel de Groot zorgt in Scar Tissue voor een spannende plot met onverwachte wendingen en goed uitgewerkte personages. Je reist met deze drie met elkaar verbonden mensen de hele wereld over.

Meer recensies van Mieke Schepens