4½ van 5*: Een juweeltje van een (psychologische) thriller

Mieke Schepens 12 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘Dodelijke cocktail’: Het begon zo mooi...

Vijf vriendinnen, een zinderende zomervakantie in Italië, en een duister geheim dat hen twintig jaar later nog steeds achtervolgt. In 'Dodelijke cocktail' neemt Nadine Barroso ons mee op een spannende reis door tijd en geheugen, waar de grens tussen vriendschap en verraad flinterdun blijkt te zijn.

De spanning zit vanaf het begin in de lucht. Barroso wisselt knap af tussen twee verhaallijnen: de onbezorgde vakantie van de vriendinnen in 2003 en het heden, waar ze geconfronteerd worden met de gevolgen van die ene fatale nacht. De flashbacks brengen de sfeer van de Italiaanse zomerzon en het onbezonnen jeugdige enthousiasme perfect tot leven, terwijl de hoofdstukken in het heden een beklemmend gevoel van onrust creëren.

De personages zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en voelen realistisch aan door beschrijving van de innerlijke conflicten en de emoties bij het bewaren van hun eigen geheimen. De vriendinnen, elk met hun eigen persoonlijkheid en geheimen, komen stukje bij beetje tot leven. De lezer leeft mee met hun angst, verdriet en schuldgevoelens. De spanning tussen hen wordt versterkt door de komst van anonieme dreigementen die hen dwingen om terug te keren naar de plek waar het allemaal begon.

“Haar kinderen en ex-man konden alleen maar in ongeloof afwachten tot haar lichaam zou worden vrijgegeven, zodat ze met eigen ogen konden zien dat ze er echt niet meer was.
‘Ongelukkige omstandigheden,’ zei Charlie peinzend. ‘Die los van elkaar onschuldig zijn, maar fataal blijven als ze met elkaar worden gemixt.’
Ook zij haalde een enkele bloem uit de bos die Enzo in zijn handen had. Ze kon het gevoel niet van zich afschudden dat zij het bepalende ingrediënt was dat die cocktail dodelijk maakte.”

De plot is origineel en houdt je tot het einde in zijn greep. Barroso weet de lezer op het verkeerde been te zetten met onverwachte wendingen en sluwe hints. De spanning wordt geleidelijk opgevoerd tot een climax die je niet snel zult vergeten.
Een extra troef van 'Dodelijke cocktail' is de nostalgische sfeer. De beschrijvingen van de Italiaanse zomer, de muziek en de kleding uit de jaren '90 zullen bij menig lezer herinneringen oproepen.

'Dodelijke cocktail' is een meeslepende thriller die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Het gaat hier verder dan een oppervlakkige spanning, je raakt werkelijk in zijn greep. Nadine Barroso combineert deze spanning, het mysterie en de nostalgie van een perfect gedoseerd verhaal tot een juweeltje van een psychologische thriller.

Meer recensies van Mieke Schepens