Mooie combinatie van avontuur, romantiek, erotiek en spiritualiteit

Mieke Schepens 19 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Gouden Schakel, het derde deel in de Starr reeks van Joseph Roelands, neemt je mee op een meeslepend avontuur vol spanning en mystiek. Julia en haar vrienden, bekend om hun bijzondere talenten, worden deze keer geconfronteerd met een mysterie dat hen diep in de wereld van het geloof voert.

Wanneer een vriendin van één van haar schoonmoeders om hulp vraagt, beseffen Julia en haar team al snel dat ze met iets ongewoons te maken hebben. Gewapend met hun unieke gaven gaan ze op zoek naar antwoorden, die hen leiden naar onverwachte plaatsen en onthullingen.

“Ik neem de papieren van het Vaticaan mee en lees de gevallen zorgvuldig door. Niet één keer hebben ze een kloon vast kunnen stellen. Bij drie van de rapporten, waaronder die van Rosa, staat er een bijzondere vermelding.
In het genetische materiaal zijn de gevonden afwijkingen tussen moeder en dochter ongewoon gering. Er is is wel te veel variatie om wetenschappelijk van een kloon te spreken. Echter zo weinig, dat de vader in kwestie wel familie moet zijn van de moeder.”

Roelands weet de spanning in dit boek opnieuw meesterlijk op te bouwen. De lezer wordt meegesleurd in het verhaal en wil weten wat er nu verder gaat gebeuren. De plot zit vol met onverwachte wendingen en houdt je tot het laatste hoofdstuk in zijn greep. De seksuele handelingen zijn ook hier niet weg te denken, maar ze passen helemaal in dit verhaal en zijn daardoor zeker niet storend.

Naast de spanning is er ook ruimte voor diepgang in Gouden Schakel. De auteur verkent thema's als geloof, vriendschap en het belang van familie. De karakters worden goed uitgewerkt en je leert ze steeds beter kennen doorheen het verhaal. Lucio is een belangrijk personage in het verhaal en krijgt hier wat meer ruimte om zich te presenteren aan de lezers.

“Haar nichtje begroet me met een omhelzing en gaat ons voor naar binnen. Daar worden we voorgeste3ld aan een priester genaamd Luc. Hij is de genoemde vertrouweling van de Camerlengo die ons alle necropoli zal laten zien. Terwijl we een aantal gangen doorlopen om de grote basiliek te bereiken, vraag Luc ons hoe we erachter zijn gekomen dat er meer dan twee necropoli zijn in het Vaticaan. De anderen kijken naar mij en ik zeg dat ik die in een visioen gezien heb, toen ik bij een beeld van Maria aan het bidden was. Ik laat daarbij in het midden welke Maria ik bedoel en de man knikt.”

Gouden Schakel is een aanrader voor fans van spannende en mystieke verhalen. Ook diegenen die geïnteresseerd zijn in thema's als geloof en zingeving, zullen dit boek met plezier lezen. Er is in het derde deel nog meer balans gevonden tussen avontuur, romantiek en spiritualiteit dan in de eerdere twee delen, waardoor ik dit derde deel graag heb gelezen. Ik kijk uit naar het volgend deel.
Wat zal deze vrouw uit Nederland voor Julia in het verschiet hebben, vraag ik me af na het lezen van de laatste regels...

Meer recensies van Mieke Schepens