Een mooie combinatie van fictie en historische feiten

Mieke Schepens 09 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Historische verhalen - Verzamelbundel VII is een gevarieerde bundel met tien korte verhalen die je meenemen naar verschillende periodes in de geschiedenis. Van het Romeinse Rijk tot de Tweede Wereldoorlog, elke auteur belicht een uniek moment in de tijd met boeiende personages en pakkende verhalen.

De kracht van deze bundel ligt in de diversiteit. De verhalen variëren in lengte, stijl en locatie, waardoor er voor ieder wat wils is. Sommige verhalen zijn meer op fictie gericht, terwijl andere zich baseren op waargebeurde gebeurtenissen.

Een paar hoogtepunten uit de bundel:

"Metamorfose" door Key Tengeler voert ons mee naar het Romeinse Rijk in het jaar 410 en beschrijft een ontroerend en angstaanjagend portret van een jonge vrouw die haar lot onder ogen moet zien.

"De grutto" door Martin de Brouwer is een spannend verhaal over een luchtballonvaart in de 18e eeuw, met daarin het gevoel van iets nieuws te ervaren goed weergegeven.

"Waar de sneeuw roze kleurt" door Danique van der Rijt-de Ridder belicht de Eerste Wereldoorlog vanuit het perspectief van Laurenz Lehmann, een soldaat die de angst voelt van de naderende dood.

Naast de verhalen met fictieve personages, bevat de bundel ook "Melancholia" door Marloes Jongewaard, een gedramatiseerde vertelling over de laatste dagen van de voormalig keizerin Joséphine.

Elk verhaal wordt afgesloten met een nawoord van de auteur, waarin deze de inspiratie en de historische context van het verhaal toelicht. Dit geeft extra diepgang en leert je meer over de periode waarin het verhaal zich afspeelt.

Historische verhalen - Verzamelbundel VII is een aanrader voor iedereen die van geschiedenis en verhalen vertellen houdt.
‘Historische verhalen - Verzamelbundel VII’ is een gevarieerde en boeiende bundel met historische verhalen voor een breed publiek. De bundel is perfect om te lezen in de trein, tijdens een regenachtige middag of als je gewoon even wilt ontsnappen aan de realiteit.
Het blijft genieten!

Meer recensies van Mieke Schepens