Een spannende thriller met een bijzondere setting

Mieke Schepens 05 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

‘De villa’ is geschreven door Ruth Kelly. Het is een literaire thriller die zich afspeelt in een luxe villa op een afgelegen privé-eiland. Tien deelnemers nemen deel aan een realityshow genaamd 'De villa', waarin ze 24/7 live worden gestreamd. Het doel is om de liefde van je leven te vinden. Het publiek heeft de controle over hun lot en kan stemmen over wie er moet vertrekken en wie opdrachten moet uitvoeren.
De deelnemers krijgen een map met daarin een vel papier: De regels.
Ze zijn genummerd van één tot en met elf.

Laura werkt bij een krant en is daarom door haar collega’s opgegeven om deel te nemen aan het programma. Zo kan ze verslaggeving doen van hetgeen ze meemaakt. Ze voelt zich niet echt op haar gemak maar ze kan er tenslotte ook een mooie geldprijs mee winnen. Maar net zoals alle andere deelnemers heeft ook zij geheimen die ze graag verborgen wil houden. Wanneer Laura geconfronteerd wordt met haar verleden verandert de sfeer.

De spanning wordt al snel opgevoerd wanneer er een dode valt. Is het een ongeluk of moord? De verdenkingen gaan alle kanten op, want de deelnemers hebben allemaal hun eigen geheimen. Zou iemand zo ver gaan om te doden om de geldprijs te winnen?

Ruth Kelly heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl. Ze weet de spanning goed vast te houden en wisselt af tussen verschillende perspectieven, waardoor de lezer steeds meer te weten komt over de deelnemers.
De personages zijn sterk neergezet. Het lijkt alsof je ze kent en hierdoor leef je met ze mee; met de een iets meer dan met de ander.

“Ik kon niet stoppen met praten. Net als de vorige keer dat ik hier was, had dokter Alexander iets wat me openbrak. Met wat voelde als honderdvijftig kilometer per uur, terwijl er tranen over mijn wangen stroomden, vertelde ik hem alles over mijn rotleven. Hoe graag ik wilde trouwen. Wat een hekel ik had aan mijn baan. De willekeurige mannen met wie ik seks had gehad. Ik biechtte zelfs mijn affaire met de getrouwde Ben op. Hoezeer ik me had verlaagd door hem te neuken in een smerig pubtoilet. Smerig, dat was ik. En nadat ik mijn leven in zijn notitieboekje had laten optekenen, vertelde ik eindelijk wat er op de boot was gebeurd met Matt.”

De lekker korte hoofdstukken met wisselende perspectieven zorgen ervoor dat je door dit boek heen vliegt. De afwisseling tussen verleden en heden vergroot de spanning nog meer. Zelfs ‘De kijkers’ hebben hun eigen hoofdstukken, want zij mogen hun stem laten gelden om te bepalen wat er moet gebeuren; ze hebben daarmee ongekende controle over degenen die strijden om de geldprijs.

De plot is werkelijk onvoorspelbaar; op dit einde was ik helemaal niet voorbereid.
‘De villa’ is een spannende thriller met een bijzondere setting. De vlotte schrijfstijl en de onvoorspelbare plot zorgen ervoor dat je het boek in één keer wilt uitlezen.

Meer recensies van Mieke Schepens